Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczął poszukiwania projektanta i wykonawcy dwóch ostatnich podkarpackich odcinków S19: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz.
Jak poinformowała Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie, łącznie powstanie ok. 12 kilometrów S19, z których prawie cztery pobiegnie w tunelach. Ogłoszenia o przetargach wkrótce będą na platformie zakupowej GDDKiA. Znajdą się tam szczegółowe informacje dotyczące zakresu zamówień, a także warunków i kryteriów udziału w przetargach.
Estakada na 780 metrów
GDDKiA poszukuje wykonawców dwóch ostatnich odcinków „ekspresówki”. Pierwszy z nich jest pomiędzy Jawornikiem i Lutczą (ok. 5,2 km). Ten fragment będzie poprowadzony m.in. estakadą nad istniejącą DK 19. Rozpiętość estakady to 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w tunel (ok. 3000 m) pod górą Kamieniec.
Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na trasie tego odcinka S19 powstaną obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. Powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik kat. I w kierunku Barwinka, by z czasem rozbudować go do kategorii II.
– Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy – wyjaśnia Joanna Rarus.
Odcinek Jawornik – Lutcza przebiega przez teren, który składa się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, to charakterystyczne dla fliszu karpackiego. Wcześniej na tym odcinku GDDKiA przeprowadziła badania geologiczne. S19 będzie biegła przez wzniesienia i doliny, wykonawca będzie musiał zabezpieczyć drogę przed osuwiskami.
Lutcza – Domaradz po raz drugi
Ten fragment S19 będzie miał 6,4 km. Ogłoszony przetarg jest ponownym. – W pierwszym, unieważnionym 15 czerwca, wszystkie oferty przekroczyły nasz kosztorys – wyjaśnia Joanna Rarus.
Droga na tym odcinku także będzie miała po dwa pasy w obu kierunkach. Na skrzyżowaniu S19 z drogą wojewódzką nr 886 powstanie węzeł drogowy Domaradz, a w Lutczy tymczasowy łącznik z DK 19. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, S19 nie będzie łączyła się z DK 19 w Lutczy.
Budowa tej trasy także będzie skomplikowana (flisz karpacki), ale jak twierdzą przedstawiciele GDDKiA, kierowcy finalnie zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim. Wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa tunelu pod górą Hyb (około 990 m).
Na trasie powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów wzdłuż dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami do obsługi tuneli na podkarpackim odcinku S19.
Na potrzeby akcji ratunkowych powstaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Plan przewiduje, że prace projektowe i roboty budowlane zakończą się w ciągu 51 miesięcy od daty podpisania umowy
Via Carpatia
S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu S19 będzie miała ok. 169 km. Kierowcy korzystają obecnie z odcinków Lasy Janowskie – Rzeszów Południe (81,8 km).
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl