Zgodnie z zapowiedziami, od czwartku (30 października) kierowcom został udostępniony prawie 35-kilometrowy odcinek autostrady A4 Dębica – Tarnów. Kierowcy trasę z Rzeszowa do Krakowa mogą pokonywać w 1,5 godziny.
Odcinek Dębica – Tarnów otworzono przed południem. Ten fragment autostrady łączy wszystkie miasta wojewódzkie Polski południowej, usprawni komunikację pomiędzy tymi regionami i skróci czasy przejazdu. Włączy stolicę Podkarpacia do krajowej oraz międzynarodowej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Z Rzeszowa będzie się można także sprawnie dojechać do Europy Zachodniej.
Cały ciąg główny można było przejechać dwoma jezdniami i dwoma pasami, za wyjątkiem estakady (ponad 1300 m) nad rzeką Wisłoką koło Dębicy. Ze względu na trwające prace wykończeniowe, przejazd estakadą odbywał się w dwóch kierunkach jedynie lewą częścią obiektu.
W piątek (31 października) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała na Twitterze, że nie ma już utrudnień na estakadzie w okolicach Dębicy. – Dziś otrzymaliśmy decyzję na jej użytkowanie – podała GDDKiA.
Trasę z Rzeszowa do Krakowa można pokonać o pół godziny szybciej niż dotychczas. Przy średniej prędkości 120 km/godz. odcinek między stolicami obu województw kierowcy przejadą w 1,5 godz. Obecnie cała autostrada A4, z której korzystają kierowcy, ma 611,8 km.
Na trasie wyznaczone są węzły autostradowe: Dębica Żyraków i Dębica Pustynia. Ponadto 5 mostów, 9 wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą i 3 przejścia dla zwierząt oraz jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie Dębica – Tarnów powstały dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – MOP Jastrząbka i MOP Jawornik. Do A4 prowadzić będzie ponad 60 dróg dojazdowych.
35-kilometrowy odcinek A4 Dębica – Tarnów od 2013 r. za prawie 1 mld zł wybudowało konsorcjum firm Heilit Werner i Budimex. Wcześniej wykonawcą była firma Hydrobudowa, z którą jednak GDDKiA w lipcu 2012 roku zerwała kontrakt z powodu słabego postępu prac. Pierwotnie odcinek Dębica – Tarnów miał być gotowy na Euro 2012.
Do ukończenia podkarpackiego fragmentu autostrady (ponad 160 km) zostanie jeszcze odcinek Rzeszów – Jarosław (41 km). W połowie września GDDKiA w Rzeszowie podpisała umowę z Budimexem i Strabagiem na dokończenie A4. Kontrakt opiewa na 719 mln zł. Ten odcinek autostrady ma być kierowcom udostępniony w pierwszej połowie 2016 r., czyli z 4-letnim opóźnieniem.
Docelowo A4 od Jędrzychowic (granica z Niemcami) do Korczowej (granica z Ukrainą) będzie miała długość 653 km.
redakcja@rzeszow-news.pl