Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poszukuje firm, które wykonają tzw. koncepcję programową dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy.
Rzeszowska GDDKiA w piątek (15 kwietnia) ogłosiła przetarg na wykonanie tej koncepcji. Chodzi o to, że drogowcy chcą otrzymać uproszczone możliwości rozwiązań projektowych, które będzie można wykorzystać przy wydawaniu decyzji dotyczących technologii do budowy S19. Taka koncepcja programowa określi też wytyczne dla projektu budowlanego.
Firma, która opracuje dokument, będzie musiała także dokonać rozpoznania geologicznego i hydrologicznego na odcinku S19 Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy. – Termin składania ofert mija 27 maja br. – poinformowała w komunikacie GDDKiA.
Na ponad 10-kilmetrowym odcinku „ekspresówki” przewidziana jest budowa obiektów inżynierskich, w tym tunel o długości ponad 1,3 km, pięć estakad, wiadukt, przejazd gospodarczy oraz przejścia dla zwierząt. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Tę część S19 ma sfinansować samorząd podkarpacki. Inwestycja została również wpisana do rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r.
Drogowcy muszą bardzo uważać przy budowie tego fragmentu S19, podobnie jak i całego od Rzeszowa do Barwinka, ponieważ tereny, przez które ma przebiegać ten około 90-kilometrowy odcinek „ekspresówki”, są częścią europejskiej sieci systemu ochrony przyrody Natura 2000.
Pod koniec lutego GDDKiA ogłosiła tzw. dialog techniczny w sprawie S19. Drogowcy chcą się dowiedzieć, jaką technologię zastosować przy budowie czterech tuneli o łącznej długości ok. 6 km na odcinku Rzeszów – Barwinek. Chodzi również o zabezpieczenie osuwisk.
Do dialogu technicznego zgłosiło się 12 firm. Drogowcy zaprosili do rozmów siedem, a także ekspertów z Politechniki Rzeszowskiej oraz Państwowego Instytutu Geologicznego.
S19 na Podkarpaciu ma mieć 174 km długości. Dotychczas wybudowano tylko 7,5 km ze Stobiernej do Rzeszowa oraz 4,4 km z Rzeszowa do Świlczy. W budowie jest odcinek S19 Stobierna – Sokołów Młp. Unijne dofinansowanie ma zapewniony odcinek Rzeszów – Lublin. Odcinek od Rzeszowa do Barwinka jest w powijakach.
S19 wchodzi w skład szlaku Via Carpathia, który ma połączyć Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Polski fragment szlaku ma mieć ok. 600 km.
(kaw)
redakcja@rzeszow-news.pl