To był ostatni przejazd konwoju z ogromną tarczą TBM do drążenia tunelu na S19. Transport trwał blisko cztery godziny. Do Babicy przyjechał zgodnie z planem.
Zdjęcia: Sebastian Stankiewicz / Rzeszów News
Konwój z elementami gigantycznej maszyny TBM wyruszył w kierunku Babicy w poniedziałek, 29 listopada, o godz. 22:00. Wcześniej miał 20-godzinny postój na S19, na węźle Rzeszów – Południe. Na pierwszym rondzie, tuż przed ul. 9. Dywizji Piechoty zatrzymał się dwa razy.
Ściągali asfalt
Dwuczęściowa platforma, na której transportowano tarczę o średnicy 15,2 metra (to tyle ile ma czteropiętrowy blok), na milimetry mieściła się w pasie drogi. Później była prosta droga i pierwsza przeszkoda.
Żeby maszyna bezpiecznie przejechała pod mostem na końcu ul. 9. Dywizji Piechoty, kilka dni wcześniej drogowcy musieli ściągnąć ok. 40 cm asfaltu i podbudowy pod drogę.
Następnie kolumna pokonała kolejne rondo, wjechała na ul. Podkarpacką w Rzeszowie, dalej konwój pojechał drogą krajową nr 19 w kierunku placu budowy w Babicy.
Konwój z elementami maszyny #TBM wyruszył z węzła #Rzeszów Południe w kierunku ostatniego przystanku jakim jest plac budowy #S19 w Babicy.#Podkarpacie #ŁączymyPolskę pic.twitter.com/TLoOAdagVX
— GDDKiA Rzeszów (@GDDKiA_Rzeszow) November 28, 2022
Transport tarczy wzbudził ogromne zainteresowanie. Setki osób oglądały przejazd maszyny.
– Jest ogromna, wygląda imponująco. Ciekawe jak będzie wchodzić w zakręty – zastanawiali się ci, którzy przyjechali zobaczyć kolosa. – Platforma, do której przymocowano tarczę, ma 84 koła – policzył 12-letni Kuba ze Straszydla niedaleko Rzeszowa.
Kolumna przejechała ul. 9 Dywizji Piechoty w #Rzeszów i powoli wjeżdża na ul. Podkarpacką. Mimo późnej pory i niskiej temperatury transport #TBM wzbudza ogromne zainteresowanie mieszkańców. #Podkarpacie pic.twitter.com/1QIgyPtKa5
— GDDKiA Rzeszów (@GDDKiA_Rzeszow) November 28, 2022
Rekordowo wielki ładunek
To jedna z najtrudniejszych logistycznie operacji transportowych w Polsce. Cały transport składa się z czternastu zestawów podzielonych na trzy konwoje. Pierwszy był największy. Tarczę przymocowano do platformy o szerokość 9 m, długość 74 m, i wadze ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wynosi 500 ton.
Zestaw otwierał ciągnik balastowy, za nim była dwuczęściowa platforma, na końcu drugi ciągnik balastowy – pchający. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.
Złożona z części maszyna ma 107 m długości, średnicę 15,2 m i waży ponad 4000 ton.
Największe elementy maszyny #TBM już na miejscu. Konwój zgodnie z planem dotarł na miejsce docelowe czyli na plac budowy #S19 w #Babica. #Podkarpacie #ŁączymyPolskę #ViaCarpatia pic.twitter.com/lB08NV8DCK
— GDDKiA Rzeszów (@GDDKiA_Rzeszow) November 29, 2022
Z Hiszpanii do Polski
Maszyna przypłynęła do Polski z portu Santander na północy Hiszpanii. W Szczecinie została przeładowana na barkę, która Odrą dotarła do Opola. W tym mieście dźwig przeniósł tarczę na lawetę. Z Opola konwój wyruszył 11 listopada, jechał m.in. przez Warszawę. W drodze do Babicy pokonał 800 km.
– Nie była to najkrótsza, ale najbezpieczniejsza trasa – mówi Paweł Kwiecień, rzecznik prasowy Mostostalu Warszawa, generalnego wykonawcy tunelu. W zaplanowanie całej trasy zaangażowano kilkadziesiąt osób. Inżynierowie wykonali ponad 400 ekspertyz mostów i policzyli nośność wszystkich dróg na trasie.
Po przetransportowaniu wszystkich elementów, które przewiezie 150 ciężarówek, maszyna zostanie złożona w całość. Zajmie to około trzech miesięcy. Drążenie ponad 2-kilometrowego tunelu na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica rozpocznie się wiosną 2023 roku.
9-10 metrów na dobę
To będzie tunel dwunawowy, więc tak na prawdę maszyna wydrąży dwa tunele, w jedną i drugą stronę. Będzie się przesuwała 9-10 metrów na dobę. Szybciej niż tradycyjną metodą górniczą. – Szybciej i bezpieczniej – dodaje Paweł Kwiecień.
Najniżej maszyna zejdzie 100 metrów w głąb. Zasilana jest energią elektryczną i potrzebuje mocy 20 megawatów. – To tyle, ile potrzebuje do zasilania 25-tysięczne miasto – precyzuje rzecznik Mostostalu Warszawa.
Maszyna TBM należy do hiszpańskiej grupy Acciona. Do obsługi przyjechało 20 pracowników tej firmy. Prace przy budowie tunelu zakończą się w 2026 roku.
(la)
redakcja@rzeszow-news.pl
Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.






![Pożar hali w zakładzie produkcyjnym na Podkarpaciu [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/pozar-czudec1-218x150.jpg)

![„Oszukać przeznaczenie” – wersja podkarpacka. Potężne drzewo runęło na auto [WIDEO Z WNĘTRZA POJAZDU] drzewo spadło na samochód podkarpacie](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/03-oszukac-przeznaczenie-podkarpacie-widacz-e1764462195598-218x150.jpg)

![Prezydent Nawrocki: dzięki takim miejscom, jak hub logistyczny na Podkarpaciu, możliwa jest obrona Ukrainy [FILM & ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/001_Prezydent_Karol_Nawrocki_wizyta_port_Rzeszow_Jasionka_i_POLLOGHUB_20251202_MWB20055-218x150.webp)



![Wisłokostrada w Rzeszowie na finiszu. W styczniu trasa ma być gotowa [WIDEO]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/wislokostrada2-218x150.jpg)
![Nowy dziecięcy OIOM w Rzeszowie otwarty. To jedyne takie miejsce na Podkarpaciu [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/otwarcie-oiom-rzeszow-218x150.jpg)
![Budowa nowej drogi ekspresowej na Podkarpaciu coraz bliżej. Trasa ułatwi dojazd do S19 [MAPA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/10/droga-ekspresowa-pogladowe-218x150.jpg)

![Dostawczak w Jeziorze Solińskim. Internauci snują teorie – nikt nie trafił [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/polanczyk-dostawczy-w-wodzie-06-218x150.png)





![Stare rury na Podwisłoczu muszą zniknąć. Rzeszów modernizuje sieć ciepłowniczą [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/10/Projekt-bez-nazwy-3-2-218x150.jpg)










![Kończy się sezon turystyczny w Zamku w Łańcucie. Czeka tam wyjątkowa atrakcja [ZDJĘCIE]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/muzeum-zamek-lancut-storczyk-218x150.jpg)









![Wisłokostrada w Rzeszowie na finiszu. W styczniu trasa ma być gotowa [WIDEO]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/wislokostrada2-324x235.jpg)