fot. LOTAMS/ FB

LOTAMS w swojej bazie technicznej w Jasionce zakończył pierwszy w historii przegląd D-check Boeinga 787 Dreamliner. Kompleksowa kontrola samolotu PLL LOT trwała prawie osiem tygodni. Ten historyczny moment otwiera nowe perspektywy dla branży lotniczej na Podkarpaciu.

Firma LOT Aircraft Maintenance Services osiągnęła historyczny kamień milowy w swojej działalności na lotnisku Rzeszów-Jasionka, gdzie rozpoczęła działalność pod koniec października 2024 r. To naprawdę historyczne wydarzenie dla zespołu, partnerów i całego sektora MRO (Maintenance, Repair, and Operations), czyli zarządzania zadaniami utrzymania, naprawy i konserwacji w przemyśle. Przegląd D-check Dreamlinera w Rzeszowie to świadectwo możliwości firmy i jej zaangażowania w najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Miesiące planowania

– Historyczny kamień milowy osiągnięty w Rzeszowie! Z dumą informujemy o pomyślnym zakończeniu naszej pierwszej w historii kontroli D-check na LOT Polish Airlines Boeingu 787 Dreamliner w naszym zakładzie w Rzeszowie — to naprawdę historyczne wydarzenie dla naszego zespołu, naszych partnerów i całego sektora MRO w regionie – napisał LOTAMS na LinkedIn.

Ta kompleksowa kontrola ciężkiej konserwacji to efekt miesięcy planowania, poświęcenia i precyzji wysoko wykwalifikowanych inżynierów i techników. Wszyscy zaangażowani w to osiągnięcie mogą być dumni z wykonanej pracy. Dreamliner jest gotowy do kolejnej podróży, podobnie jak zespół LOTAMS.

Zaawansowana procedura

Przegląd D-check Dreamlinera w Rzeszowie obejmował całkowitą wymianę podwozia i demontaż krytycznych komponentów. Technicy sprawdzili systemy awioniki, hydrauliki i silników. Kontrola objęła też dogłębne inspekcje strukturalne całej maszyny.

– Pierwszy samolot jaki przeszedł przegląd ciężki typu D w Rzeszowie, to B787-8 LOT-u o rejestracji SP-LRD, który do rodzimej linii był dostarczony 21 czerwca 2013 r. Maszyna poleciała do Rzeszowa dokładnie 26 marca br., a do Warszawy powróciła wczoraj 21 maja – pisze portal Rynek Lotniczy.

Trwająca prawie 8 tygodni kontrola to jedna z najbardziej zaawansowanych procedur serwisowych w lotnictwie cywilnym.

fot. LOTAMS/ FB

Przeglądy co 12 lat

Przegląd D-check wykonuje się co 6-12 lat, w zależności od typu samolotu, albo po określonej liczbie godzin lotu. W przypadku Dreamlinerów producent zaleca jego wykonanie co około 12 lat. Czas potrzebny do przeprowadzenia tej kontroli wynosi od 1 do 3-4 miesięcy.

To jeden z najdokładniejszych przeglądów, jakim poddaje się samolot. Obejmuje demontaż wnętrza kabiny, sprawdzenie elementów kadłuba, skrzydeł, podwozia i systemów pokładowych.

Kolejne maszyny

Jak można przeczytać na portalu Rynek Lotniczy, na przegląd D-check do Rzeszowa przyleciał już B787-8 o rejestracji SP-LRE. Następne maszyny B787 PLL LOT, które przejdą kontrolę w kolejnych latach, to SP-LRF około 2028 r. oraz SP-LRG i SP-LRH w 2029 r. Pierwsze przeglądy dla większych B787-9 przypadają na 2030 r.

Dreamlinery LOT-u obsługują długodystansowe trasy z Warszawy do Nowego Jorku, Seulu czy Tokio. To jeden z najważniejszych elementów floty narodowego przewoźnika.

Rozwój w Jasionce

LOTAMS rozpoczął działalność na lotnisku Rzeszów-Jasionka pod koniec października 2024 r. Firma uzyskała wszystkie zgody i pomyślnie przeszła audyty Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Rzeszów stał się drugą polską lokalizacją, gdzie spółka dostarcza usługi utrzymania technicznego samolotów.

Do końca tego roku LOTAMS ma zakończyć budowę nowego hangaru w Rzeszowie. Obiekt będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu w Europie. Firma zatrudnia ponad 1900 pracowników i ma bazy w Warszawie i Rzeszowie. W Jasionce spółka obsługuje jednocześnie trzy samoloty.

Pierwszy w Europie

Jak już informowaliśmy, w kwietniu LOTAMS działający w Jasionce został pierwszym autoryzowanym centrum serwisowym Embraer E2 w Europie. Spółka będzie prowadzić kontrole i obsługę techniczną dla brazylijskiego producenta samolotów. Decyzja potwierdza światowy poziom usług polskiej firmy.

LOTAMS i Embraer współpracują od 2012 r., kiedy polska firma uzyskała status centrum serwisowego dla samolotów ERJ-145 i pierwszej generacji E-Jet. Od tego czasu LOTAMS wykonuje średnio 250 tys. roboczogodzin rocznie w ramach przeglądów. Do tej pory przepracowała łącznie około trzech milionów godzin.

(rem)

Czytaj więcej:

Jasionka rzuca wyzwanie TOP7 lotnisk w kraju. Kogo doganiamy?

Reklama