Reklama

Już ponad 600 porad udzieliło osobom głuchym działające w Rzeszowie od kwietnia jedyne w Polsce Pogotowie Migowe.

– Pogotowie powstało na bazie wcześniejszych doświadczeń w zakresie udzielania pomocy osobom głuchym, które po oglądnięciu naszych filmów tematycznych, np. o sposobach ubiegania się o rentę, o zagrożeniach wynikających z używania alkoholu, o wychowywaniu dzieci, itd. Głusi pytali nas o różne swoje sprawy życiowe, prawne, społeczne, uznając nas za autorytet, gdyż do tej pory nikt nie udostępniał im takich wiadomości – mówi Piotr Krupa z Pogotowia Migowego w Rzeszowie.

– Poza tym, chcieliśmy się otworzyć z usługami na rzecz środowiska poza Rzeszów i województwo. Uznaliśmy, że skoro internet odgrywa tak dużą rolę w życiu wielu ludzi to może być też pomocą dla osób głuchych – dodaje Krupa.

Kilkaset osób skorzystało z pomocy

Co trzeba zrobić, żeby połączyć się z Pogotowiem Migowym? W zasadzie wystarczy tylko komputer, internet i kamerka. Trzeba pobrać bezpłatny komunikator internetowy, np. Skype, ooVoo, wyszukać kontaktu do Pogotowia i dodać do swoich kontaktów. Następnie zadzwonić z opcją kamery. Można tez napisać maila (stow.pitagoras@gmail.com) lub wysłać sms-a na numer 782 568450, czy skorzystać ze strony res-gest_glusitv.pl.

Od kwietnia do listopada Pogotowie Migowe udzieliło ponad 600 usług dla kilkuset osób głuchych. Sprawy, w jakich ludzie zgłaszają się po pomoc są bardzo różne, ale najczęściej dotyczą sprawdzenia uprawnień do renty socjalnej, sposobów ubiegania się o zasiłki, renty, dodatki mieszkaniowe, karty parkingowe, wymiary urlopów, przygotowanie pisma do urzędu, telefony w konkretnych sprawach, umówienie na wizytę, zgłoszenie szkody czy tłumaczenie przebiegu spotkania.

Pomoc udzielana jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.

– Choć bardzo często zdarza się nam świadczyć usługi po 16:00 w zależności od możliwości kadrowych. Poszukujemy już źródeł finansowych na przedłużenie na całodobowe świadczenie pomocy, ale to kwestia przyszłego roku dopiero jeśli pozyskamy środki – mówi Piotr Krupa.

Pomoc na każdy temat

Pomoc Pogotowia Migowego polega na świadczeniu porad dla osób niesłyszących w języku migowym. W zasadzie w każdym temacie można poprosić o wsparcie.

– Mamy dyżury prawnika i doradców oraz tłumaczy języka migowego, którzy odpowiadają na potrzeby osób głuchych. Pośredniczymy w kontaktach telefonicznych, urzędowych. Przygotowujemy pisma do sądu, urzędu czy zwykłe informacje dla sprzedawców czy innych usługodawców, tak żeby ułatwić kontakt – wyjaśnia Piotr Krupa.

Pogotowie Migowe świadczy także usługi na miejscu w biurze, gdzie osoby nawet z innych województwa przyjeżdżają na spotkanie, żeby uzyskać pomoc.

W Pogotowiu pracują trzy osoby – doradcy i tłumacze języka migowego oraz prawnik. – To niewiele, bo usług jest dużo, a oprócz poradnictwa prowadzimy edukacje głuchych przygotowując dla nich filmy tłumaczone na język migowy z zakresu prawa i funkcjonowania społecznego – dodaje Krupa.

Tłumaczyli egzamin na prawo jazdy

Pogotowie Migowe siedzibę ma w Rzeszowie w wynajętym lokalu przy ul. Langiewicza 22, ale usługi świadczy na terenie całej Polski. Zdarzały się także nietypowe porady.

– Na przykład tłumaczyliśmy już egzamin teoretyczny na prawo jazdy w Nowym Sączu, czy wizytę lekarską matki głuchej u lekarza z dzieckiem. Ostatnio zachęcamy instytucje publiczne do korzystania z naszych usług i tłumaczyliśmy spotkanie z doradcą zawodowym w Powiatowym Urzędzie Pracy na Śląsku – mówi Piotr Krupa.

Działalność Pogotowia Migowego cieszy się dużą popularnością. – Oprócz poradnictwa, prowadzimy edukację w formie filmów umieszczanych na stronie www.glusitv.pl, które też cieszą się rekordowa oglądalnością. Taka forma usług jest wygodna i praktyczna dla osób niesłyszących i słyszących – uważa Krupa.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: