Perony odnowione, przejście podziemne jest, są windy, ruchome schody, ale na stacji Rzeszów Główny wciąż nie ma elektronicznych wyświetlaczy z odjazdami i przyjazdami pociągów. Jakość zapowiedzi głosowych też jest wątpliwa.
Kilka dni temu pisaliśmy, że na zlecenie spółki PKP PLK powstanie 14 nowych przystanków na potrzeby Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.
Stacja Rzeszów Główny i jej otoczenie w ostatnich latach przechodziła metamorfozę. W 2020 roku zmodernizowano m.in. trzy perony, wiadukt przy ulicy Batorego i przejazd drogowo-kolejowy przy ulicy Konopnickiej, powstał tunel łączący plac dworcowy z osiedlem 1000-lecia (zastąpił zabytkową kładkę) i przystanek Rzeszów Zachodni nad al. Wyzwolenia.
To potężny projekt o wartości ponad 200 mln zł. W planie jest także modernizacja dworcowego budynku.
Mija kolejny rok…
Pasażerowie skarżą się, że modernizacja peronów stacji Rzeszów Głównych wciąż nie została dopięta na ostatni guzik. Chodzi o zamontowanie elektronicznych tablic, które wyświetlają informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Takie tablice są już standardem na wielu dworcach. W Rzeszowie nadal ich nie ma.
O obecnym systemie głosowym na dworcu krążą legendy. Złośliwi twierdzą, że zapowiedzi rozumie tylko lektor. Ten system kolejarze też obiecywali poprawić. – Co z wyświetlaczami elektronicznymi? Co z wymianą systemu głosowego? Remont się skończył, mija kolejny rok, a wyświetlaczy jak nie było, tak nie ma nadal – zwraca uwagę pan Tomasz, nasz Czytelnik.
PLK: czekamy na oferty
Montaż wyświetlaczy i wymianę nagłośnienia kolejarze obiecywali wiele razy, ostatni raz w 2020 roku. Przetarg ogłoszono, jak informuje nas Dorota Szalacha z PKP PLK, dopiero w ostatnich tygodniach – 18 maja. Obejmuje on nie tylko stację Rzeszów Główny, ale również nowy przystanek Rzeszów Zachodni nad aleją Wyzwolenia.
– Obecnie czekamy na złożenie ofert. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca 2022 roku – wyjaśnia Dorota Szalacha.
Wykonawca będzie musiał także zaplanować ilość i rodzaj wyświetlaczy. To samo dotyczy budowy nagłośnienia – ilości i miejsca rozlokowania głośników. Wcześniej trzeba będzie zrobić pomiary akustyczne. Przedstawiciele PKP PLK twierdzą, że montaż wyświetlaczy i wymiana nagłośnienia od początku był planowany w trzecim etapie modernizacji stacji.
A ten ma się zakończyć w 2023 roku.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl