Reklama

Elektryfikacja linii (nr 71) to krótsza i wygodniejsza podroż na trasach Rzeszów – Sandomierz oraz Rzeszów – Lublin – twierdzą kolejarze, którzy zamierzają rozwijać kolej aglomeracyjną na Podkarpaciu.

PKP Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają infrastrukturą kolejową, twierdzą, że elektryfikacja 67 km trasy Rzeszów – Ocice pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągów. Lokomotywy spalinowe będą zastąpią przez elektryczne.

– Ułatwi to podróż i umożliwi uruchomienie dobrego połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz – Skarżysko– Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg – Stalową Wolę i Lublin – poinformowały w komunikacie PKP PLK.

Elektryfikacja linii nr 71 ma również zapewnić lepsze połączenie między Rzeszowem a Portem Lotniczym w Jasionce, co wpisuje się w budowę planowanej Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Budowa linii z Rzeszowa do Jasionki ma kosztować ok. 72 mln zł. Więcej o tych planach pisaliśmy TUTAJ.

Elektryfikacja za ponad 100 mln złotych

W czerwcu PKP PLK ogłosiły przetarg na prace przygotowawcze do elektryfikacji całego odcinka Rzeszów – Ocice. Chodzi o przebudowę i zabezpieczenie istniejącej sieci elektroenergetycznej i teletechniczne, tak by nie kolidowały z planowaną inwestycją. Drugie zadania to wycinka drzew.

Prace budowlane zaplanowano na lata 2017-2020. Szacowany koszt elektryfikacji linii 71 to ponad 100 mln zł.

Połączenie Rzeszów – Sandomierz – Warszawa będzie w pełni możliwe, gdy zakończą się prace modernizacyjne na linii nr 25 Skarżysko Kamienna – Ocice oraz na linii nr 8 Warszawa – Radom.

Według kolejarzy, dodatkowe korzyści będą także po zakończeniu modernizacji (w tym elektryfikacji) linii nr 68 Lublin – Stalowa Wola oraz trasy Lublin – Otwock.

Planowany termin zakończenia wszystkich projektów to 2020 rok, co oznacza, że dopiero wtedy będzie można wygodnie jeździć z Rzeszowa do Warszawy. Mówił o tym też na początku maja w stolicy Podkarpacia Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK. Więcej TUTAJ.

230 mln zł na linię Rzeszów – Tarnobrzeg

Elektryfikacja linii nr 71 to już kolejne przedsięwzięcie, które według kolejarzy poprawi przepustowość i usprawni ruch kolejowy na linii z Rzeszowa w kierunku Tarnobrzega.

Obecnie na tej linii budowany jest nowy przystanek w Chmielowie i wydłużany peron w Głogowie Małopolskim. Inwestycje mają być zrealizowane do końca 2016 r.

W marcu Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji budowy mijanki w Majdanie Królewskim (na linii nr 71 Ocice – Rzeszów). Dokumentacja ma powstać do końca br., a budowa mijanki, która ma uprawnić ruch kolejowy, w 2018 r.

W ubiegłym roku na trasie z Rzeszowa do Ocic kolejarze za 2 mln zł przebudowali wiadukt kolejowy w Widełce. PLK wydały również ponad 2,7 mld zł na modernizację 3 przejazdów kolejowo-drogowych w: Komorowie, Pogwizdowie Nowym i Miłocinie.

– Efektem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego – twierdzą w PLK.

(kaw)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: