Od piątku kierowcy mogą już korzystać z 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Sokołów Małopolski – Stobierna. Inwestycja kosztowała prawie 290 mln zł.
Pierwsi kierowcy tym fragmentem S19 przejechali w piątek o godz. 10:30. Droga omija Sokołów Młp. od strony wschodniej i bezpośrednio łączy się z już oddanym do ruchu odcinkiem S19 Stobierna – Rzeszów. Trasa odcinka S19 Sokołów Młp. – Stobierna przebiega przez dwa powiaty: łańcucki i rzeszowski. Ten fragment „ekspresówki” wybudowała firma Aldesa Construcciones Polska za prawie 290 mln zł.
– Sama budowa S19 trwała około dwóch lat. Wcześniej przez rok prowadzone były prace projektowe. Na tej trasie powstały dwa Miejsca Obsługi Podróżnych pierwszej kategorii: MOP Stobierna i MOP Nienadówka. Są przy nich strefy wypoczynku, parkingi, toalety i place zabaw dla dzieci. Wybudowaliśmy również 25 obiektów mostowych, w tym jedno przejście dla zwierząt w Stobiernej. Droga ma przekrój 2+1, czyli naprzemiennie dwa pasy w jedną stronę i jeden w drugą. To prawdopodobnie ostatni w Polsce fragment drogi ekspresowej wybudowany w tym przekroju – mówi Rzeszów News Grzegorz Bednarski, dyrektor kontraktu w firmie Aldesa.
Średnio na budowie tego fragmentu S19 miesięcznie pracowało około 400 osób, na placu budowy było około 250 jednostek sprzętu, do budowy „ekspresówki” zużyto około 190 tysięcy ton asfaltu. Aldesa wybudowała również ponad 16 km dróg dojazdowych do S19.
To już trzeci odcinek S19 na Podkarpaciu oddany do ruchu. Wcześniej powstało niecałe 18 km „ekspresówki”: prawie 7-kilometrowy odcinek Rzeszów – Stobierna i niespełna 4,5-kilometrowy odcinek Rzeszów Zachód – Świlcza.
Wybudowano już także 6-kilometrowy odcinek Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka), ale nie został jeszcze oddany do ruchu.
Odcinek Świlcza – Kielanówka będzie miał kluczowe znaczenie dla centrum Rzeszowa. To dzięki niemu i powstającemu łącznikowi od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty z centrum miasta zostanie wyprowadzony ruch ciężarówek, których kierowcy korzystają z trasy Przemyśl – Kraków – Barwinek. Będą omijać ulice Podkarpacką, Powstańców Warszawy, Armii Krajowej, Batalionów Chłopskich i Witosa.
Droga S19 powstaje pomiędzy przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej a granicą ze Słowacją w Barwinku. Cały trasa przechodząca przez Podkarpacie, województwa lubelskie, mazowieckie i podlaskie będzie mieć ok. 570 km. Podkarpacki fragment – 174 km. Cały odcinek S19 z Rzeszowa do Lublina kierowcom ma być udostępniony w 2021 r.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl