W sierpniu br. zakończy się budowa ponad 6-kilometrowej drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka).
Jak poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, po przerwie zimowej rozpoczęły się intensywne prace na budowie wspomnianego odcinka S19. Buduje go konsorcjum firm Eurovia Polska i Warbud. Roboty zaczęły się we wrześniu 2015 r. Prowadzone są terenach trzech gmin: Rzeszów, Boguchwała, Świlcza. Inwestycja będzie kosztowała ponad 342 mln zł.
Przerwa zimowa trwała od 15 grudnia do 15 marca i nie jest wliczana do kontraktu. Wykonawca „ekspresówki” zrealizował już około 90 proc. robót związanych z mostami – wzmocniono podłoże S19, wybudowano fundamenty, 476-metrową estakadę nad ulicą Dębicką i rzeką Przyrwa, przejazdy gospodarcze i przejścia dla zwierząt.
– Na części obiektów zamontowano także balustrady oraz ułożono schody skarpowe – poinformowała Joanna Rarus.
Przerwa zimowa nie oznaczała, że na budowie tego odcinka „ekspresówki” nic się nie działo. Na S19 montowano m.in. krawężniki, balustrady oraz kolektory odwodnieniowe. W tej chwili trwa montaż zasypek i kap chodników. W najbliższym czasie mają być zakończenie prace związane z montażem pozostałych balustrad i barier ochronnych. Do tego dojdzie m.in. wykonanie zabezpieczeń antykorozyjnych.
Budowlańcy wzmocnili już także podłoża pod nasypy oraz na dojazdach do obiektów inżynierskich, zabezpieczyli skarpy wykopów. Powstały również ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe. Na głównej trasie S19 jest już warstwa konstrukcji nawierzchni.
Eurovia i Warbud zakończyli już wszystkie roboty ziemne na dojeździe do wspomnianej estakady nad ul. Dębicką. Teraz zajmują się odwodnieniem drogi – powstają rowy, przepusty, kanalizacja deszczowa i zbiorniki.
Do zakończenia kontraktu pozostała jeszcze m.in. budowa dróg dojazdowych (ok. 11,5 km), a także umocnienie rowów, wykonanie ogrodzenia (ok. 11,5 km), nasadzenie drzew i krzewów (ok. 6 tys. sztuk), zamontowanie barier ochronnych (ok. 16,2 km), a także wykonanie oznakowania poziomego i pionowego S19.
GDDKiA twierdzi, że prace przy budowie nasypów „ekspresówki” są zakończone w ok. 85 procentach, a przy wykopach – w 93 proc.
Wykonawcy mają też za sobą już wszystkie prace przy budowie sieci energetycznej, teletechnicznej, gazowej, kanalizacyjnej i sanitarnej. W obrębie węzła Rzeszów Południe montowana jest jeszcze sieć elektryczna, a także budowa kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych.
Na tym odcinku S19 trzeba jeszcze zamontować oświetlenie drogowe oraz elementy systemu informacji drogowej.
S19 Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka) to jeden z dwóch obecnie powstających odcinków „ekspresówki”. Drugi to 12-kilometrowy odcinek, który połączy Sokołów Małopolski i Stobierną. On też ma być zakończony w tym roku.
Droga S19 Świlcza – Kielanówka będzie miała kluczowe znaczenie dla centrum Rzeszowa. To dzięki niemu i powstającemu łącznikowi od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty z centrum miasta zostanie wyprowadzony ruch ciężarówek, których kierowcy korzystają z trasy Przemyśl – Kraków – Barwinek. Będą omijać uliceL Podkarpacką, Powstańców Warszawy, Armii Krajowej, Batalionów Chłopskich i Witosa.
Do tej pory na Podkarpaciu do ruchu oddano dwa odcinki S19: Stobierna – Rzeszów Wschód (7,5 km) oraz Rzeszów Zachód – Świlcza (4,4 km). Odcinek S19 z Rzeszowa do Lublina ma być gotowy do 2020 r. Podkarpacki fragment „ekspresówki” będzie liczył 174 km.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl