Zdjęcie: materiały prasowe

Czy jesteśmy coraz bliżej uruchomienia w Polsce pociągów nowej generacji o prędkości do 550 km/h? Wtorkowe testy przeprowadzone w Nowej Sarzynie pod Leżajskiem przez firmę Nevomo dają taką nadzieję.

Polacy z firmy Nevomo od lat rozwijają własną koncepcję hyperloopa. To metoda elektrycznego transportu pozwalającego na przewożenie pasażerów i transportów z prędkością ponad 1000 km/h wewnątrz rur niskociśnieniowych. 

Etapem pośrednim w konstrukcji hyperloopa jest stworzenie kolei magnetycznej, działającej na podobnej zasadzie do chińskiego Maglevu – superszybkiego pociągu rozwijającego prędkość ponad 600 km/h.

W 2021 roku Nevomo rozpoczęło budowę najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej w Nowej Sarzynie pod Leżajskiem. Instalację elementów systemu MagRail zakończono w połowie 2022 roku. 

Po raz pierwszy na świecie

Testy przeprowadzono we wtorek (5 września), śledziła je Bruksela. I – jak się okazało – z sukcesem po pierwszy na świecie! Testy MagRail potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia.

Podczas testów na ponad 720-metrowym odcinku toru Nevomo w Nowej Sarzynie, pojazdy MagRail osiągnęły prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym.

Ważący 2 tony pojazd o długości 6 metrów zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund. Docelowo szybkie pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych do 550 km/h, znacznie skracając czas podróży.

Zdjęcie: materiały prasowe

Wizja przyszłości

– To punkt zwrotny dla branży kolejowej – twierdzi Nevomo. – Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia – mówi Przemek Ben Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.

– Nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości, to rzeczywiste rozwiązanie na teraz – uważa Pączek. Twierdzi, że lewitujące pociągi są spójne z założeniami europejskiego „Zielonego Ładu” – transport ma być bardziej ekologiczny. 

Po 3,5 roku badań i testów, Nevomo wykazało, że możliwe jest zmodernizowanie torów za pomocą silnika liniowego i urządzeń lewitacji magnetycznej, łącząc w ten sposób niezawodność tradycyjnych systemów z takimi technologiami jak Maglev i hyperloop.

– Udane testy są wynikiem ciężkiej pracy, wiedzy i zaangażowania dziesiątek naszych inżynierów i ekspertów – mówi Sebastian Kałuża, dyrektor ds. rozwoju produktu w Nevomo. – A to dopiero początek – dodaje.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - Google NewsObserwuj nas na Google News!
Zdjęcie: materiały prasowe

Wagony „w locie”

Nevomo już współpracuje z gigantami branżowymi – włoskim zarządcą infrastruktury RFI, kolejami francuskimi SNCF, Duisport czy GATX, aby sprawdzić różne zastosowania MagRail. – Pomyślne testy torują nam drogę do przedkomercyjnych pilotaży – twierdzi Kałuża.

MagRail ma zmienić sposób myślenia o kolei. Zamiast kursować według stałych rozkładów jazdy, pociągi stale dostosowywałyby się do bieżącego zapotrzebowania na stacjach, podobnie jak w przypadku metra, ale w przypadku podróży międzymiastowych.

Wagony będą mogły poruszać się samodzielnie i po prostu dostosowywać liczbę wagonów składu „w locie”. Wystarczyłaby modernizacja wybranych odcinków lub całych linii kolejowych, eliminując potrzebę budowy całkowicie nowej infrastruktury.

Kolejowa rewolucja? 

Budowę najdłuższego w Europie toru pasywnej lewitacji magnetycznej, na którym przeprowadzano testy, dofinansował Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój, pod patronatem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Nevomo zamierza rozwijać technologię MagRail nie tylko w zakresie lewitacji, ale również w poprawieniu wydajności i przepustowości transportu kolejowego. Pierwszą wersję MagRail, na razie do transportu towarowego, zamierza sprzedawać już w 2024 roku. 

– Od pierwszych chwil współpracy z Nevomo byłem przekonany o niezwykłym potencjale technologii MagRail – mówi Piotr Hütter, założyciel Hütter Private Equity, który jest jednym z kluczowych inwestorów Nevomo. Drugim jest EIT InnoEnergy.

Hütter uwierzył w wizjonerską technologię zespołu Nevomo i ich zdolności do kreowania przyszłości transportu. – Ich determinacja zasługuje na najwyższe uznanie. Czuję się niezmiernie dumny, mogąc być częścią tej kolejowej rewolucji – powiedział Piotr Hütter.

Do tej pory na rozwój technologii MagRail i jej testowanie Nevomo pozyskało 11 mln euro. Ponadto w ub. r. spółka otrzymała 17,5 mln euro od Komisji Europejskiej. Zbiera również 7 mln euro na pierwszą formalną rundę finansowania dla startupów.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama