Zdjęcie: PKP Polskie Linie Kolejowe

Ok. 90 mln zł będzie kosztowało wdrożenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym na trasie z Krakowa do Rzeszowa. Podróż pociągami będzie sprawniejsza, zwiększy się też poziom bezpieczeństwa.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Thales, która ma się zająć zaprojektowaniem i wdrożeniem ERTMS – europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym.

Projekt przewiduje wyposażenie 135 km linii Podłęże – Rzeszów w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 16 stacji kolejowych, które będą zarządzane z dwóch lokalnych centrów sterowania w Tarnowie i Rzeszowie.

Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy.

Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty. Dzięki temu maszyniści uzyskają wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu.

System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych. Analizuje on także decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków. ERTS umożliwi łączność pomiędzy dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną.

– Wprowadzenie ERTMS na trasie E30 Podłęże –  Rzeszów zapewni bezpieczniejszy i sprawniejszy ruch kolejowy na ważnym międzynarodowym korytarzu transportowym z zachodnich krajów UE przez Polskę na Wschód. To nasz kolejny krok do zwiększenia bezpieczeństwa na krajowej sieci kolejowej – mówi Tomasz Szydło, dyrektor Południowego Regionu Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

– Dzięki modernizacji linii Kraków – Rzeszów mieszkańcy obu regionów zyskali szybsze i wygodniejsze podróże na tej trasie. Nowoczesne systemy wpłyną na jeszcze większe bezpieczeństwo pasażerów podróżujących na Podkarpacie – dodaje Józef Gawron, wicewojewoda małopolski.

Firma Thales będzie miała ponad 3 lata (39 miesięcy) na przygotowanie dokumentacji i wdrożenie systemu ERTMS. Cały projekt jest warty ok. 90 mln zł. W 85 procentach będzie finansowany z pieniędzy Unii Europejskiej. 

PKP PLK twierdzi, że ERTMS poprawi także punktualność pociągów i swobodne przekraczanie granic na europejskich liniach kolejowych bez konieczności wymiany lokomotyw.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama