Nie raz w roku, a co miesiąc i dwa razy w roku losowanie nagrody głównej – tak ratusz chce zachęcić mieszkańców, by zameldowali się w Rzeszowie.
W tym roku po raz siódmy odbędzie się loteria „Mieszkam w Rzeszowie”, ale na innych zasadach. W poprzednich edycjach losowanie nagród odbywało się raz w roku. Aby wziąć udział w zabawie należało też spełnić podstawowy warunek – zameldować się w Rzeszowie w określonym czasie. Średnio w loterii brało udział ok. 1500-1600 osób.
Tegoroczna edycja i każda kolejna będzie już na nowych zasadach i ma w założeniu jeszcze bardziej zachęcić mieszkańców, by zameldowali się w Rzeszowie. To ustawowy obowiązek, wiele osób wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy. Od 2015 roku ratusz zachęca mieszkańców do meldowania się organizując loterię i nagradzając wylosowane osoby.
W poprzednich edycjach „Mieszkam w Rzeszowie” pula nagród wynosiła ok. 60 tys. zł. W tym roku znacząco wzrasta – do ok. 200 tys. zł. Zasadniczą zmianą loterii od tego roku jest losowanie nagród co miesiąc i dwa razy w roku losowania nagrody głównej. Jej wartość szacowana jest na ok. 50 tys. zł.
Meldunek o każdej porze
Na razie urzędnicy nie zdradzają, jakie będą nagrody w losowaniu. Ratusz wkrótce wybierze firmę, która będzie organizatorem loterii, będzie ona musiała uzyskać zgodę Urzędu Celnego na przeprowadzenie meldunkowej zabawy. Miasto przewiduje, że pierwsze losowanie i od razu nagrody głównej odbędzie się w drugim kwartale br. – w kwietniu.
Co ważne, w nowych zasadach loterii nie trzeba będzie się trzymać sztywnych terminów meldowania się. Zameldować się można w każdym miesiącu, w każdy dzień i o każdej porze. Ratusz zachęca mieszkańców do składania wniosków nie tylko podczas osobistej wizyty w urzędzie, ale też przez internet – za pośrednictwem ePUAP i konta bankowego.
– Chcemy, by tym razem kampania zachęcająca mieszkańców do meldowania się była bardziej intensywna, promocyjna i marketingowa – tłumaczy Marcin Stopa, sekretarz miasta Rzeszowa. Swój udział w loterii będzie można także zgłosić za pośrednictwem strony internetowej, która zostanie uruchomiona na czas loterii.
Wizyty urzędników
Do zmiany zasad loterii urzędników zachęciła analiza deklaracji śmieciowych składanych przez mieszkańców. Wielu z nich, by uniknąć opłat za odbiór śmieci, zaczęło się masowo wymeldowywać z Rzeszowa. Pisaliśmy o tym w grudniu 2020 roku. Aby zatrzymać ten niebezpieczny trend, ratusz wpadł na pomysł całorocznej loterii meldunkowej.
Magistrat ma wewnętrzne analizy, z których wynika, że na wielu osiedlach, gdzie w ostatnich latach powstały nowe bloki, mieszka sporo rodzin, które nie są zameldowane w Rzeszowie. To do nich od poniedziałku zaczęli pukać urzędnicy wydziału spraw obywatelskich. Wręczają im wnioski meldunkowe. Ale nie tylko.
– Zachęcą do meldowania się przez ePUAP i konta bankowe, bez konieczności wychodzenia z domu. Każda osoba, która się zamelduje, weźmie udział w loterii – wyjaśnia sekretarz Stopa.
Urzędnicy, którzy do was zapakują, będą mieli legitymacje Urzędu Miasta Rzeszowa. W związku pandemią, nie będą wchodzili do mieszkań, będą mieli maseczki i rękawiczki, zachowają 1,5-metrowy dystans. Mimo że meldować się teraz będzie można przez cały rok, to ratusz zachęca, by zrobić to jak najszybciej, by nie „przespać” pierwszego losowania.
Można wygrać dwa razy
Częścią dużej kampanii promującej loterię będzie m.in. film, w którym krok po kroku dowiecie się, jak zameldować się w Rzeszowie. Urzędnicy zapewniają, że procedura tradycyjnego meldowania się połączona z udziałem w loterii będzie maksymalnie skrócona, nie zajmie więcej jak kilkadziesiąt sekund.
Ci, którzy odbiorą wnioski meldunkowe, będą musieli je wypełnić, a potem przynieść do wydziału spraw obywatelskich lub do jednego z Punktów Obsługi Mieszkańców, które od wielu lat działają w rzeszowskich galeriach handlowych. Ci, którzy się zameldują, będą mogli również pobrać w internecie zgodę na udział w loterii i wysłać ją mailem.
– Start w losowaniu miesięcznym nie wyklucza startu w losowaniu nagrody głównej. Teoretycznie będzie można wygrać dwa razy – mówi Kamil Czyż, wicedyrektor wydziału promocji Urzędu Miasta Rzeszowa. Do losowania miesięcznego będzie można przystąpić raz, do losowania nagrody głównej dwa razy.
Przekroczyć 200 tys. mieszkańców
W kolejnych latach loteria „Mieszkam w Rzeszowie” będzie rozpoczynała się od stycznia, aby losowań było 12, losowania nagród głównych odbywałyby się w czerwcu i grudniu. – Nagrody będą bardzo atrakcyjne – zapewnia Marcin Stopa. Meldunkowa loteria w nowym wydaniu zastąpi też inną loterię „Rozlicz PIT w Rzeszowie”.
Zmienione zasady loterii „Mieszkam w Rzeszowie” mają też miastu pomóc w szybszym przekroczeniu liczby 200 tysięcy mieszkańców. Aktualnie w stolicy województwa zameldowanych jest 196 tysięcy osób, szacuje się, że mieszka ok. 220 tysięcy. Ratusz uważa, że status miasta ponad 200-tysięcznego będzie magnesem np. dla inwestorów.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl