Modernizacja stacji Rzeszów Główny. Przygotowania do budowy tunelu, demontaż kładki

Wykonawca przebudowy stacji Rzeszów Główny w czwartek rozpoczął demontaż dwóch przęseł zabytkowej kładki kolejowej. 

 

Pierwsze prace związane z demontażem kładki, łączącej Śródmieście z osiedlem 1000-lecia rozpoczęły się 15 lipca br. W czwartek 1 sierpnia Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, że od strony ulicy Kochanowskiego zdejmowane są dwa przęsła kładki.

– Zapewniona jest bezpieczna droga do centrum miasta wydzielonym przejściem tymczasowym i pozostałą częścią kładki. Rozbiórka pozostałych części obiektu nastąpi po wybudowaniu przejścia pod torami. Dla mieszkańców i podróżnych nowy obiekt ma być gotowy w drugiej połowie 2020 r. – poinformowała Dorota Szalacha.

Dwa z pięciu przęseł kładki zostaną przeniesione w dwa miejsca nad rzeką Strug: jedno przęsło na połączeniu ulicy Czesława Miłosza i Doliny Strugu, drugie na przekroczeniu Strugu w ciągu ulic Jachowicza, Podmiejskiej i Koło.

– Trzy pozostałe przęsła będą w rejonie stacji kolejowej Rzeszów Staroniwa, na połączeniu ulic Pułaskiego i Wyspiańskiego – dodaje Szalacha. Lokalizacje elementów kładki są efektem wspólnych ustaleń PKP PLK, konserwatora zabytków i Miejskiego Zarządu Dróg. 

Zabytkową kładkę zastąpi ok. 170-metrowy tunel, którego budowa będzie kosztowała ok. 15 mln zł. Powstanie też parking o powierzchni ok. 1,5 tys. m kw. Wszystkie perony będą z windami i schodami ruchomymi. W czerwcu rozpoczęto przebudowę dwóch peronów (nr 1 i 2). Prace obejmują również tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Przebudowa stacji Rzeszów Główny obejmuje wybudowany już przystanek Rzeszów Zachodni nad al. Wyzwolenia, przebudowany kolejowo-drogowy przejazd na ulicy Konopnickiej. W tym miesiącu rozpocznie się przebudowa wiaduktu przy ul. Batorego – poszerzony będzie do 23 m, będzie miał dwa pasy ruchu, chodnik i ścieżkę rowerową.

Cała inwestycja będzie kosztowała 205 mln zł, zakończy się w pierwszej połowie 2021 roku. Kolej planuje również odnowić budynek dworca PKP. Wizualnie ma przypominać dworzec z lat 60., z budynku zostaną usunięte pomarańczowe naleciałości powstałe w latach 90. W planach jest również przywrócenie dawnego zegara, który znajdował się na froncie dworca.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama