Zdjęcie: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W najbliższy poniedziałek otwarty zostanie tunel, który łączy ul. Kochanowskiego z placem dworca PKP. Dobiega też końca przebudowa trzeciego peronu i wiaduktu nad ul. Batorego.

– Jeszcze rok temu mówiliśmy, że Rzeszów jest kolejnym miastem na kolejowej mapie Polski, które jest jednym wielkim placem budowy. A dzisiaj podróżni mogą już korzystać z efektów modernizacji. Wyprzedzamy terminy o kilka miesięcy – mówił w piątek dumnie Mateusz Wanat, dyrektor regionu południowego PKP Polskich Linii Kolejowych. 

Dodawał też, że PLK realizuje aktualnie największy w historii program modernizacji linii kolejowych w Polsce. – Tylko w województwie podkarpackim uruchomiliśmy 30 projektów inwestycyjnych na ponad 2 mld zł. A kolejne są na widoku, m.in. dalsza przebudowa infrastruktury w kierunku Przemyśla – podkreślał Wanat. 

Modernizacja stacji Rzeszów Główny, która zaczęła się w lipcu 2018 roku, powoli dobiega końca. Trwają już prace wykończeniowe ostatniego, trzeciego peronu. Cała stacja po przebudowie ma zostać oddana do użytku pod koniec września, jeszcze trzy miesiące potrwa za to renowacja zabytkowej wieży ciśnień.

Najwcześniej, bo już w poniedziałek (10 sierpnia) otworzone zostanie 140-metrowe przejście podziemne, które połączy osiedle 1000-lecia ze Śródmieściem i zastąpi zabytkową kładkę nad torami. 

– Rozpoczynają się odbiory urządzeń. Po niezbędnych testach uruchomione zostaną cztery windy i czworo schodów ruchomych, ale już w najbliższy poniedziałek czynne będzie samo przejście – zapowiedział Kamil Mergel, kierownik kontraktu z PKP PLK.

Zdjęcie: PKP PLK

Zmodernizowane perony 1 i 2 działają od lutego – są wyższe, pasażerowie łatwiej wsiadają do pociągów. Zamontowano stu- i dwustumetrowe wiaty. Łączna powierzchnia peronowych zadaszeń to ponad 5400 m kw. – Na stacji umieszczono ponad 100 tablic informacyjnych, a także system ścieżek dla osób niewidomych i słabowidzących – wyliczał Mergel.

Ostatni etap modernizacji stacji to montaż zadaszenia harmonijkowego na wyjściu z przejścia podziemnego od strony placu dworcowego. – Historycznego zadaszenia nie udało się przenieść z uwagi na jego zły stan techniczny. Znaleźliśmy z konserwatorem zabytków inne rozwiązanie. Wykonamy dach odzwierciedlający ten zabytkowy – wyjaśniał kierownik Mergel. 

To nie koniec. Efektem prac PLK jest także nowy wiadukt przy ul. Batorego. – Pod koniec sierpnia możliwy będzie sprawny i bezpieczny przejazd pociągów po wszystkich torach ułożonych na obiekcie – poinformował Wojciech Woś, dyrektor projektu PKP PLK. 

Wiadukt będzie poszerzony do 22 m. Będą dwa pasy ruchu oraz chodnik i ścieżka rowerowa. Zmieni się także wysokość wiaduktu – z 2,80 do 4,60 m. Przejazd pod wiaduktem nie będzie jednak tak szybko możliwy. Za tę część odpowiada miasto Rzeszów. Otwarcie wiaduktu dla kierowców planowane jest dopiero na połowę 2022 r.

Wartość całego projektu związanego z przebudową stacji Rzeszów Główny to 205 mln zł. Za te pieniądze sfinansowano także modernizację przejazdu kolejowo-drogowego przy ulicy Konopnickiej oraz budowę nowego przystanku Rzeszów Zachodni nad aleją Wyzwolenia. 

Zdjęcie: PKP PLK

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama