Termin został dotrzymany i można już zaczynać przeprowadzkę. Rozbudowywana od jakiegoś czasu przy ul. Lubelskiej nowa baza MPK w Rzeszowie, w czwartek (23) została przekazana użytkownikowi przez wykonawcę – firmę Skanska.
[Not a valid template]
MPK dysponuje już wszystkimi wstępnymi odbiorami nowego obiektu. W nowej bazie powstały m.in. dwie nowe hale do obsługi autobusów oraz duży parking wraz z placem manewrowym.
Pierwsza, przeznaczona do napraw autobusów, ma ponad 58 m długości, ponad 41 m szerokości i kubaturę 15,6 m sześć.
– Znajduje się w niej m.in. 6 stanowisk naprawy autobusów, w tym 4 z kanałami przeglądowymi, blacharnia, przygotowalnia i lakiernia z kanałem dla autobusów, warsztaty naprawcze dla różnych specjalności, myjnie i pomieszczenia biurowe – mówi Jan Majcher, menadżer projektu w firmie Skanska.
Niezbędne przeglądy
Druga hala pełni funkcję Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów oraz posłuży do codziennej obsługi autobusów MPK. Budynek obsługi codziennej dysponuje dwoma kanałami przeglądowymi, na których pojazdy mogą przejść niezbędne przeglądy.
Przed każdym kursem sprawdzany jest stan techniczny pojazdu. Weryfikowany jest m.in. układ hamulcowy, kierowniczy, ciśnienie powietrza w ogumieniu i jego stan, zawieszenie czy oświetlenie. To podnosi komfort jazdy, zmniejsza ryzyko wypadku, ale przede wszystkim gwarantuje bezpieczeństwo podróży.
Stacja Kontroli Pojazdów posiada natomiast długi kanał przeglądowy i jednostanowiskowy, nieprzelotowy kanał przeglądowy. Obiekt ma 5,6 tys. m sześć. kubatury, 851 m kw. zabudowy i 800 m kw. powierzchni pomieszczeń.
Blisko 50-stanowiskowy parking
Ponadto na działce o powierzchni ponad 1 ha powstał nowy betonowy parking stanowiskowy wraz z placem manewrowym.
– Obiekt o długości ponad 105 m i szerokości od 26,6 do 59 m pomieści 49 autobusów – mówi Jan Majcher. Wybudowano tu także dwa dojazdy do bazy MPK i plac manewrowy ze stanowiskami postojowymi.
Wszystko w szaro pomarańczowym kolorze, nawiązującym do barw rzeszowskiego Zarządu Transportu Miejskiego. Przy okazji inwestycji, Skanska rozbudowała również niezbędną infrastrukturę techniczną: w tym potrzebne przyłącza, oświetlenie, stację transformatorową i oczywiście stanowiska do tankowania autobusów m.in. gazem.
Rozbudowa bazy przy ul. Lubelskiej pochłonęła ponad 12,5 mln zł. MPK na inwestycję musiała zaciągnąć kredyt.
Co z bazą przy Trembeckiego?
Jej większa część ma zostać sprzedana w drodze przetargu. Pod młotek nie pójdą jednak biurowiec, który przejął ZTM, parking za budynkiem i stacja paliw. I tak jednak, dla potencjalnego inwestora będzie to niezły kąsek. Do kupienia będzie ok. 4,5 ha terenu. Jak zapewniają w ratuszu, o możliwość wzięcia udziału w przetargu od jakiegoś czasu dopytują już deweloperzy.
Na razie przetarg nie został jeszcze ogłoszony. Nie wiadomo też za jaką cenę MPK chciałaby się pozbyć terenu przy Trembeckiego. Na pewno chciałaby, aby z uzyskanych pieniędzy można było spłacić zaciągnięty kredyt. Trwają też jeszcze ustalenia, jak zorganizować przetarg, aby był on maksymalnie korzystny zarówno dla przewoźnika, jak i miasta.
redakcja@rzeszow-news.pl