Na budowie „Wisłokostrady” znaleziono przedmioty z epoki żelaza

Na ślady osadnicze kultury przeworskiej z epoki żelaza natrafili archeolodzy podczas budowy rzeszowskiej „Wisłokostrada”.

 

Zdjęcia: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa

Budowa „Wisłokostrady”, największej obecnie inwestycji drogowej w mieście, trwa od końca września 2023 roku. Za 169 mln zł buduje ją konsorcjum firm Antex II i Wysowa Mosty. Droga połączy osiedle Nowe Miasto z północną częścią Rzeszowa.

Podczas prac budowlanych archeolodzy natrafili m.in. na ślady osadnicze kultury przeworskiej z epoki żelaza. Znaleziono również przedmioty z innych epok. Miasto zapewnia, że to nie opóźni budowy drogi – ta się ma skończyć we wrześniu 2026 roku.  

– Prace idą zgodnie z planem. Wszystko wskazuje na to, że kierowcy skorzystają z drogi w terminie – zapewnia Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.

„Wisłokostrada” połączy al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą i gen. Maczka. W założeniu ułatwi dojazd z południowej części Rzeszowa do drogi ekspresowej S19. Droga ma odciążyć także z ruchu samochodowego m.in. rondo Pobitno i ścisłe centrum miasta – al. Piłsudskiego.

Trwające badania archeologiczne – twierdzi Miejski Zarząd Dróg – są standardem inwestycji drogowych. W wykopie potwierdzono ok. 100 obiektów archeologicznych z różnych horyzontów czasowych i kulturowych, zarówno pradziejowych, jak i nowożytnych.

Jak mówi Andrzej Maciejko, dyrektor MZD w Rzeszowie, w dużych jamach, dołkach posłupowych oraz obiektach, których funkcję wstępnie określono jako paleniska, znajdują się głównie fragmenty naczyń ceramicznych.

– Badania są prowadzone na obszarze o powierzchni 14 arów – dodaje Maciejko. 

„Wisłokostrada”, od połączenia Rejtana z Ciepłowniczą, doprowadzi kierowców przez ul. Gen. Maczka do skrzyżowania Lubelskiej z al. Wyzwolenia. Częścią inwestycji będzie też nowy most przez Wisłok na trasie ul. Ciepłowniczej. Ma on zastąpić most Załęski.

(pol)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama