Fot. Materiały firmy Newag. Tak wygląda pociąg "Impuls 2"
Reklama

Na pięciu liniach będą kursować nowe szynobusy, które samorząd wojewódzki kupi od firmy Newag. W środę podpisano umowę o wartości prawie 200 mln zł. 

Newag dostarczy 10 nowych pociągów „Impuls 2”, które będą jeździły na liniach: Rzeszów – Dębica, Rzeszów – Przeworsk, Rzeszów – Kolbuszowa, Rzeszów – Strzyżów i Rzeszów – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka. Tej ostatniej jeszcze nie ma i ma być stworzona na potrzeby Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.

PKA to projekt, który ma zachęcić mieszkańców Podkarpacia do podróżowania pociągami. Samorząd wojewódzki planuje zmodernizować przystanki i stare linie. Aby sen o PKA się spełnił konieczny jest także zakup nowych pociągów. W środę władze Podkarpacia podpisały z nowosądeckim Newagiem umowę na kupno 10 nowych szynobusów.  

Newag dostarczy 8 trójczłonowych pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym oraz 2 pociągi dwuczłonowe z napędem spalinowym. Umowa opiewa na 195,8 mln zł, z czego 76 mln zł będzie pochodziło z unijnego programu „Infrastruktura i Środowisko”. Resztę – 120 mln zł – wykłada województwo.

Fot. Materiały firmy Newag. Tak wygląda pociąg „Impuls 2”

Ponadto ok. 35 mln zł samorząd zarezerwował na obsługę serwisową, naprawczą i utrzymanie nowych pociągów. Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki, mówi, że projekt stworzenia PKA będzie kosztował ok. 550 mln zł. – Pozwoli on na bezpieczny, szybki i komfortowy transport z takich miast, jak Przeworsk, Kolbuszowa czy Dębica – mówi Ortyl.

Umowa jest początkiem budowania nowoczesnego systemu kolejowego transportu publicznego dla aglomeracji rzeszowskiej i dla mniejszych miast – dodaje Ewa Draus, wicemarszałek podkarpacki. 

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna ma ułatwić dojazdy do pracy, szkoły, a także podróże turystyczne po naszym regionie. Newag ma dostarczyć pociągi do końca trzeciego kwartału 2020 r. Pierwsze pociągi mają na tory ruszyć od stycznia 2021 r. Na linii Rzeszów – Jasionka, po jej wybudowaniu, zaczną jeździć w 2023 roku. 

– Termin jest bardzo krótki, ale zrobimy wszystko, aby go dotrzymać. Pojazdy „Impuls 2” są sprawdzone, jeżdżą w całej Polsce i we Włoszech – zachwala Zbigniew Konieczek, prezes Newagu, który brał udział w środowym podpisaniu umowy. 

Fot. Materiały firmy Newag. Tak wygląda pociąg „Impuls 2”

We wszystkich 10 pociągach będzie łącznie ponad 3000 miejsc dla pasażerów, w tym 1 314 siedzących. Zostaną one wyposażone w zintegrowany system informacji pasażerskiej, monitory LCD. Przedziały pasażerskie będą wyposażone m.in. w system gaszenia pożaru, klimatyzację, w pociągach będzie bezprzewodowy internet.

Do podróżowania pociągami mają zachęcać także specjalne miejsca wyposażone w uchwyty do zamocowania wózków inwalidzkich oraz rampy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerów, matkom z małymi dziećmi. Rowerzyści będą mieli wydzielone miejsca do przewożenia rowerów. W pociągach będą biletomaty, umożliwiające też kupno biletu zintegrowanego (pociąg + autobus).

– To nie jest ostatni projekt kolejowy w regionie – zapowiada marszałek Władysław Ortyl. Unia Europejska w nowej perspektywie finansowej na transport kolejowy ma przeznaczyć jeszcze więcej pieniędzy. – Czekają nas nowe przedsięwzięcia – twierdzi Ortyl.

Fot. Materiały firmy Newag. Tak wygląda pociąg „Impuls 2”
Fot. Materiały firmy Newag. Tak wygląda pociąg „Impuls 2”
Fot. Materiały firmy Newag. Tak wygląda pociąg „Impuls 2”
Fot. Materiały firmy Newag. Tak wygląda pociąg „Impuls 2”

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama