Nowy samolot i nowa droga kołowania w OKL Politechniki Rzeszowskiej [ZDJĘCIA]

Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej wzbogacił się o nowy samolot szkoleniowy  „Tampico” TB-9. Dzięki niemu liczba studentów objętych szkoleniem zwiększy się z 24 do 40 osób.

 

 

„Tempico” został oficjalnie przekazany w poniedziałek w OKL w Jasionce. Samolot kosztował 300 tys. zł, które są częścią dotacji (350 tys. zł), jaką Politechnika Rzeszowska otrzymała od samorządu podkarpackiego. Pozostałe pieniądze będą przeznaczone na wyposażenie nawigacyjne do symulatorów lotów.

– Oznacza to zwiększenie potencjału szkoleniowego OKL-u, poprawę konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw sektora lotniczego – twierdzi Anna Worosz, rzecznik PRz.

– Lotnictwo jest jednym z filarów rozwoju Podkarpacia, a Politechnika Rzeszowska z Ośrodkiem Kształcenia Lotnictwa jest jego ważną częścią – mówił podczas poniedziałkowej uroczystości Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki.

Nowy samolot we flocie OKL umożliwi zwiększenie liczby studentów objętych szkoleniem z 24 do 40 osób. OKL posiada obecnie w swojej flocie 18 samolotów.

„Tampico” TB-9 to siódmy tego typu samolot we flocie OKL-u. To czteromiejscowy samolot zasilany przez silnik tłokowy czterocylindrowy, jest wyposażony w stałe śmigło, stałe podwozie trójkołowe oraz w nowoczesne urządzenie radiowo-nawigacyjne spełniające warunki do wykonywania  lotów w przestrzeni kontrolowanej.

Flota OKL-u składa się obecnie z siedmiu samolotów „Tampico” TB – 9,  dwóch „Piper” PA – 28 Arrow, trzech „Piper” PA – 34 Seneca V, pięciu samolotów „Liberty” XL-2 oraz jednego ZLIN – 242L.

Tampico został zaprojektowany w latach 70. Seria TB stała się powszechnie używana w lotnictwie szkoleniowym i turystycznym. W porównaniu do innych czteromiejscowych jednosilnikowych samolotów jest stosunkowo przestronny. Skrót TB odnosi się do miasta Tarbes, które leży na południu Francji. To właśnie tam samoloty są produkowane. Wszystkie samoloty z tych serii zostały zmodernizowane w 2000 r. Wersje GT mają większą kabinę i aerodynamiczne ulepszenia.

W czasie poniedziałkowej uroczystości otwarto także nową drogę kołowania do pasa startowego. Zarówno drogi kołowania, jak i pas startowy posiadają własne oświetlenie do wykonywania lotów w nocy. Co ciekawe, istnieje możliwość włączenia oświetlenia z samolotu podczas dolotu do lotniska.

Drogi kołowania mają powierzchnię ponad 6000 m2 z nawierzchnią asfaltową. Zakończona inwestycja objęła także budowę przejazdów z pasa startowego na terenie OKL. Była konieczna, by zapewnić bezpieczeństwo lotów, zwiększyć ich liczbę, a tym samym zwiększyć przepustowość samolotów podczas szkoleń lotniczych studentów pilotażu.

Droga kołowania pełni również funkcję drogi ratowniczo-pożarowej, pozwala na szybkie opuszczanie drogi startowej przez statki powietrzne. To wyeliminuje zagrożenia wynikające z równoczesnego szkolenia studentów na kilkunastu samolotach szkoleniowych.

Inwestycja została dofinansowana z pieniędzy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Politechnika Rzeszowska od ponad 40 lat szkoli pilotów lotnictwa cywilnego, a od 2007 roku również mechaników lotniczych obsługi. Do tej pory uczenia wykształciła 741 pilotów. PRz jest najlepszym i największym ośrodkiem w kraju kształcącym pilotów lotnictwa cywilnego i mechaników lotniczych obsługi

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama