W godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi – co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny – od 1 stycznia 2021 roku rusza Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. Na razie na trzech liniach.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe z trzema miastami: Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91), Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91), Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (Na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane)
Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia: Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów (linia 71). Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie Rzeszów – Jasionka – Rzeszów.
Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PoleRegio będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny.
– Wierzymy, że oferta kolei aglomeracyjnej zachęci mieszkańców Podkarpacia do zostawienia samochodów i podróżowania pociągami – mówi Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki.
Do obsługi PKA kupiono nowe pociągi: 8 elektrycznych i dwa spalinowe składy produkcji nowosądeckiej spółki Newag. W pociągach będzie m.in. większa liczba drzwi, system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami oraz wewnętrznymi monitorami. Będzie też przystankowy system informacji komunikacji miejskiej.
Pociągi będą mieć monitoring oraz biletomaty umożliwiające gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności. Do tego klimatyzacja, system gaszenia pożaru i zliczania podróżnych. Są też ułatwienia dla podróżnych z dziećmi czy rowerzystów – wylicza Joanna Szozda, dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego.
W pociągach PKA będzie także honorowany wspólny bilet z ZTM Rzeszów. Umowę z PolRegio podpisano w lipcu 2020 roku. Jej wartość to niemal 466 mln zł. Przewoźnik ma obsługiwać połączenia w latach 2021-2025.
Pierwsze połączenia w ramach PKA obejmują dni 1-3 stycznia, a pociągi kursować będą następująco:
Rzeszów – Dębica – Rzeszów
– Dębica odj. 6:01 – Rzeszów Gł. przyj. 6:40 /kurs. codziennie 1-3.I/
– Rzeszów Gł. odj. 13:00 – Dębica przyj. 13:39 – kursuje 2.I /sobota/
– Dębica odj. 16:00 – Rzeszów Gł. przyj. 16:39 – kursuje 2.I /sobota/
– Rzeszów Gł. odj. 21:18 – Dębica przyj. 21:57 /kurs. codziennie 1-3.I/
Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów
– Rzeszów Gł. odj. 16:01 – Strzyżów przyj. 16:38 – kursuje 2.I /sobota/
– Rzeszów Gł. 18:42 – Strzyżów przyj. 19:24 – /kurs. codziennie 1-3.I/
– Strzyżów odj. 19:35 – Rzeszów Gł. przyj. 20:17 – /kurs. codziennie 1-3.I/
– Rzeszów Gł. odj. 20:30 – Strzyżów przyj. 21:08 – kursuje 2.I /sobota/
– Rzeszów Gł. odj. 23:44 – Strzyżów przyj. 0:21 – kursuje 2.I /sobota/
W relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów pociągi PKA zaczną kursować od 4 stycznia.
W sumie, w dni robocze, od 4 stycznia tylko w ramach PKA będzie w ciągu doby 26 kursów w relacji Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów, 22 kursy w relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów i 26 kursów w relacji Rzeszów – Dębica – Rzeszów. Łącznie 74 połączenia tylko w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Do tego dochodzą połączenia regionalne.
W planach jest też hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią wraz z układem torów technologicznych i postojowych – na budowę tej inwestycji trwa przetarg. W tym celu przebudowany zostanie układ torowy na stacji PKP Rzeszów – Staroniwa, powstaną nowe lub zostaną zmodernizowane stare urządzenia sterowania ruchem.
Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego w Jasionce i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą kursować pociągi PKA. Mają powstać m.in. nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. Budową dróg i parkingów zajmą się lokalne samorządy.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl