Od 20 do 53 groszy za jeden kilometr zapłacą kierowcy samochodów powyżej 3,5 tony, którzy będą korzystać podkarpackiego odcinka autostrady A4 Rzeszów – Jarosław. Opłaty zaczną obowiązywać od 1 października.
– Opłaty nakładane w ramach systemu viaTOLL obejmują wyłącznie pojazdy samochodowe oraz zespoły pojazdów, np. samochód osobowy z przyczepą, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusy niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej – mówi nam Magda Sobota z biura prasowego systemu viaTOLL.
– Opłaty nie dotyczą samochodów osobowych, o ile, tak jak wspomniałam wcześniej, nie podróżują one z przyczepą, a dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 ton – dodaje Sobota.
Wysokość opłat nakładanych na kierowców korzystających z odcinka A4 Rzeszów – Jarosław uzależniona jest od masy danego pojazdu oraz klasy emisji spalin i waha się od 20 do 53 groszy za przejazd jednego kilometra.
Elektroniczny systemu poboru opłat drogowych viaTOLL został uruchomiony 1 lipca 2011 r. Zastąpił nieefektywny system winietowy. Głównym celem viaTOLL jest pozyskiwanie pieniędzy na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.
Obecnie systemem viaTOLL objętych jest 3 145 km autostrad oraz dróg ekspresowych i krajowych na terenie całego kraju. Od początku uruchomienia systemu do końca 31 lipca 2016 r. system wygenerował wpływy w wysokości 6,4 mld zł.
41-kilometrowy odcinek A4 Rzeszów – Jarosław, na którym opłaty będą obowiązywały od 1 października br., został oddany do użytku 20 lipca.
To ostatni fragment podkarpackiego odcinka autostrady, która ma 167 km, a cała trasa od granicy polsko-ukraińskiej Korczowa-Krakowiec do granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca liczy 672 km. A4 jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.
Kierowcy samochodów osobowych mogą na razie A4 jeździć za darmo. Ale oni także w przyszłości będą płacić. Kiedy? Tego jeszcze nie wiadomo. Decyzję w tej sprawie podejmie rząd po wcześniejszych konsultacjach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która ma wciąż obowiązującą umowę z firmą Kapsch, obsługującą elektroniczny system poboru opłat na drogach, zarządzanymi przez GDDKiA.
Umowa obowiązuje do listopada 2018 r. Prawdopodobnie po tej dacie kierowcy osobówek będą płacić za korzystanie z A4.
(kaw)
redakcja@rzeszow-news.pl