Parlament Europejski odrzucił dzisiaj wszystkie trzy poprawki dotyczące włączenia drogi Via Carpathia do TEN-T, europejskiej sieci transportowej.
Od wielu miesięcy starania w tym zakresie podejmował europoseł PiS z Podkarpacia Tomasz Poręba.
Dzisiaj Parlament Europejski głosował nad raportem dotyczącym ostatecznego kształtu europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Wszystkie zgłoszone poprawki dotyczące włączenia drogi Via Carpathia, w Polsce zwanej S19, do sieci głównych korytarzy transportowych w Europie zostały przez PE odrzucone.
Uznano, że nie można modyfikować finalnego dokumentu dotyczącego TEN-T, który jest efektem kompromisu pomiędzy Komisją Europejską, Radą UE oraz Parlamentem Europejskim dodatkowymi poprawkami obejmującymi nowe korytarze transportowe takie jak droga Via Carpathia.
„To głosowanie jednoznacznie pokazało, że niezależnie od działań podejmowanych indywidualnie przez europosłów, kluczowe znaczenie ma stanowisko negocjacyjne i postawa polskiego rządu. Wielokrotnie powtarzałem, że polski rząd nie podjął poważnych negocjacji z Komisją Europejską w tej sprawie już w latach 2009-2011” – napisał w oświadczeniu europoseł Tomasz Poręba.
Jego poprawka zakładała włączenie szlaku Via Carpathia wraz z całym odcinkiem drogi S19 w Polsce do systemu najważniejszych europejskich szlaków transportowych. Parlament Europejski odrzucił tę propozycję. „W ten sposób kończy się nieudana batalia o szlak Via Carpathia. Kolejna okazja do zmiany tego stanu rzeczy pojawi się dopiero za 10 lat podczas następnej rewizji priorytetów transportowych UE” – twierdzi Poręba.
Europoseł PiS uważa, że nadzieję na budowę S19 daje wpisanie jej przez samorząd województwa podkarpackiego na listę przedsięwzięć strategicznych do negocjacji kontraktu terytorialnego. Oznacza to, że budowa tej drogi wciąż ma szansę na dofinansowanie zarówno ze środków budżetowych jak i z unijnego Funduszu Spójności.
„Nie ulega wątpliwości, że warunkiem rozwoju Polski Wschodniej, w tym Podkarpacia, jest zwiększenie dostępności komunikacyjnej. Droga S-19, stanowiąca najdłuższy odcinek szlaku Via Carpathia, byłaby swoistym kręgosłupem rozwoju tej części naszego kraju. W interesie wszystkich powinno być doprowadzenie do jej budowy” – stwierdził w oświadczeniu Tomasz Poręba.
Via Carpathia to projekt łączący kraje nadbałtyckie z południem Europy – od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Fragment drogi na Podkarpaciu miałby być poprowadzony od granicy polsko-słowackiej przez Barwinek, Rzeszów, Nisko, Lublin.