Od pokazu przedpremierowego rozpocznie się październikowa odsłona Dyskusyjnego Klub Filmowego „Klaps”. Do zobaczenia pięć filmów, do tego prelekcje i pofilmowe dyskusje.
„Pasażerowie nocy”, reż. Mikhaël Hers – 3 października
W noc wyborczą 1981 r. na ulice Paryża wychodzą zwolennicy nowego prezydenta, świętując zwycięstwo. W tym samym czasie Elisabeth po odejściu męża zostaje sama z dwójką nastoletnich dzieci. Znajduje pracę w nocnej audycji radiowej i poznaje tam Talulah, bezdomną nastolatkę, którą zaprasza do swojego domu. Dzięki niej Talulah po raz pierwszy doświadcza rodzinnego ciepła i opieki. Wkrótce dziewczyna znika, lecz jej potrzeba wolności, wpłynie na życie Elisabeth i jej bliskich, którzy nabiorą pewności siebie i podejmą ryzyko, zmieniające bieg ich życia.
„Pasażerowie nocy” to czwarty film pełnometrażowy Mikhaëla Hersa („Na zawsze razem”), który razem z Maud Ameline („Camille powtarza rok”) i Mariette Désert („Suzanne”) odpowiada także za jego scenariusz. Akcja została osadzona w latach 80., kiedy władzę we Francji sprawował prezydent François Mitterrand.
– Powracam w filmie do przeszłości w świetle teraźniejszości, bo one wciąż się przenikają. To mój sposób na znalezienie spokoju z zagadnieniami odejścia czy żałoby. To kolejny powód, dla którego robię filmy: dzięki nim stwarzam pozory wieczności – wyjaśnia reżyser.
W rolach głównych występują: Charlotte Gainsbourg („Nimfomanka”), Emmanuelle Béart („8 kobiet”), Noée Abita („Slalom”), Megan Northam („Miss Chazelles”) i Quito Rayon-Richter.
Światowa premiera „Pasażerów nocy” odbyła się podczas 72. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Film do polskich kin trafi 7 października br.
„Alcarràs”, reż. Carla Simón – 10 października
Opowieść przepełniona nostalgiczną aurą końca lata i szerzej – małego końca świata, który znika w obliczu galopującej cywilizacji. W nagrodzonym Złotym Niedźwiedziem Alcarràs śledzimy blaski i cienie codziennego życia wielopokoleniowej rodziny z tytułowej wioski, która staje w obliczu utraty swojego gospodarstwa.
Alcarràs pełne jest intensywnych smaków i zapachów, które przywodzą na myśl choćby tamte dni, tamte noce Luki Gadagnina i ma w sobie znaną z Lata 1993 (pamiętnego debiutu Carli Simón) autobiograficzną szczerość, ciepło i dyskretne poczucie humoru.
W obu filmach umieszczenie w centrum dziecięcych bohaterów pozwoliło także na nadanie waloru niezwykłości pozornie błahym i codziennym wydarzeniom. Kameralne Alcarràs wykracza jednak poza ramy intymnego portretu rodziny i kieruje nasz wzrok również na palące problemy współczesności.
Spokój prowincjonalnego świata zostaje tu bezpowrotnie zaburzony przez agresywne wtargnięcie postępu technologicznego. W obliczu tych wydarzeń bohaterowie muszą dokonać wyboru, który zaważy na ich dalszym losie. Co zwycięży: pragmatyzm, czy idealizm?
Alcarràs otrzymał Złotego Niedźwiedzia w Berlinie i przeszedł do historii jako pierwszy nagrodzony tą nagrodą film, w którym bohaterowie porozumiewają się w języku katalońskim.
„The Humans”, reż. Stephen Karam – 17 października
Amy Schumer oraz nominowani do Oscara Richard Jenkins i Steve Yeun w błyskotliwym komediodramacie o rodzinnym spotkaniu, podczas którego wszelkie tajemnice, napięcia i niesnaski przy świątecznym stole osiągają temperaturę wrzenia. To emocjonalny rollercoaster w czterech ścianach nowojorskiego mieszkania, którego scenariusz powstał na podstawie sztuki nagrodzonej prestiżową statuetką Tony Award.
Gdy trzy pokolenia Blake’ów spotkają się przy jednym stole, właściwie nic nie idzie zgodnie z planem. Święto Dziękczynienia, które wspólnie spędzają w nowojorskim mieszkaniu, staje się okazją do złośliwych żartów i wbijania celnie bolesnych szpilek, budzących dawne niesnaski. Gdy z każdym kolejnym daniem atmosfera przy stole gęstnieje, a cięte riposty Blake’ów trafiają w coraz bardziej czułe miejsca, jeden z członków rodziny decyduje się na szczere wyznanie…
„Dziewczyny”, reż. Alli Haapasalo – 24 października
Pozytywna energia, gorące głowy, łobuzerski uśmiech oraz rozbrajająca szczerość. Mimmi i Rönkö to po prostu ciekawe świata nastolatki. Dziewczyny są najlepszymi przyjaciółkami, które nie mają przed sobą żadnych tajemnic, dzieląc wszelkie radości i smutki.
Nie mają też większego planu, poza tym, że pragną żyć pełnią życia i wykorzystać każdą nadarzającą się okazję na kolejną przygodę. Typowe dla nich spontaniczność i nieprzewidywalność to cechy, które nie są tak dobrze znane ich rówieśniczce Emmie. Codzienność dziewczyny podporządkowana jest treningowi i przyszłej karierze łyżwiarki figurowej. Spotkanie trzech nastolatek przed każdą z nich otworzy nowe możliwości.
Film fińskiej reżyserski Alli Haapasalo to energetyczna i pełna pasji historia o niełatwym wchodzeniu w dorosłość. Słodko-gorzka inicjacyjna opowieść, portretuje ten moment w życiu, kiedy nie zatrzymujemy się ani na moment, a wszystko odczuwa się dużo bardziej intensywnie.
W 2022 roku film otrzymał Nagrodę Publiczności na Sundance Film Festival.
„Baby Broker” – 31 października
Sang-hyun (Song Kang-Ho) i jego przyjaciel Dong-soo (Gang Dong-Won) żyją skromnie, prowadząc małą pralnię i dorabiając na plebanii. Pewnej ulewnej nocy w oknie życia pojawia się niemowlę. Przekonani, że po porzuconego chłopca nikt się nie zgłosi, Sang-hyun i Dong-soo planują sprzedać go parze, która nie może mieć własnych dzieci. Kiedy wszystko wydaje się ustalone, niespodziewanie zjawia się matka dziecka.
Młoda dziewczyna odkrywa ich plan i chce zgłosić sprawę na policję. Porywacze przekonują ją jednak, że ich celem jest znalezienie dobrego domu dla małego Woo-sunga, więc dziewczyna postanawia wyruszyć z nimi na poszukiwania nowych rodziców. Wkrótce okazuje się, że ich śladem podążają dwie funkcjonariuszki policji. Po drodze na jaw wychodzą głęboko skrywane sekrety. Okazuje się, że każdy ma coś na sumieniu…
„Baby Broker” to cudowna w swej wrażliwości opowieść, zadająca pytania o kwestie etyki, wolności wyboru, pieniędzy, rodziny oraz tego, jak znaleźć miłość w tym szalonym bałaganie zwanym życiem.
Hirokazu Kore-eda zdobył w 2018 roku Złotą Palmę na 71. MFF w Cannes, a rok później nominację do Oscara za film „Złodziejaszki”. Znany z rewelacyjnego „Parasite” Song Kang-Ho otrzymał za rolę w „Baby Broker” nagrodę dla Najlepszego Aktora na MFF w Wenecji 2022.
Przygotowując się do nakręcenia filmu „Baby Broker”, Hirokazu Kore-eda wysłuchał historii dzieci, które dorastały w sierocińcach. Ich rodzice opuścili ich z różnych powodów. Pytały same siebie: czy to dobrze, że w ogóle się urodziłem? Kore-eda nie umiał ich pocieszyć, ale też nie chciał powtarzać banalnych słów pocieszenia.
– Baby Broker to film, w którym przyglądam się bezpośrednio życiu i wybieram postaci, które przemówią moim głosem. Ten film przypomina modlitwę lub żarliwą prośbę – mówi Hirokazu Kore-eda
Projekcje rozpoczynają się w każdy poniedziałek o godz. 19:00 w WDK, ul. Okrzei 7. Karnet miesięczny na pięć filmów kosztuje 40 zł, a wejściówki pojedyncze są w cenie 10 zł.
(la)
redakcja@rzeszow-news.pl