Firma Skanska rozpoczęła już pierwsze prace przy budowie łącznika od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty do węzła S19 Rzeszów Południe (Kielanówka).

Ekipa budowlana weszła na plac budowy po trzech dniach od podpisania umowy w sprawie realizacji inwestycji. Z nowej trasy kierowcy mają korzystać pod koniec przyszłego roku. Skanska ma wybudować łącznik z S19 do 15 listopada 2017 r. Droga będzie miała 3,46 km.

– W środę przejęliśmy plac budowy i rozpoczynamy prace przygotowawcze – informuje Arkadiusz Chromiński ze Skanski.

W pierwszej kolejności firma organizuje zaplecze budowy, które powstanie przy skrzyżowaniu ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty. Na początku listopada rozpocznie się wycinka drzew i prace rozbiórkowe, potem ekipa budowlana rozpocznie roboty ziemne i przełożenia infrastruktury.

– Żaden z pasów ruchu nie zostanie przez nas zajęty. Jedynie wygrodzone zostaną pobocza. Prace w listopadzie będziemy prowadzić poza terenem zabudowanym, dlatego kierowcy będą mogli bez problemu korzystać z obecnej drogi. Zmiana organizacji ruchu nastąpi dopiero z końcem listopada lub na początku grudnia – zapowiada Chromiński.

Nowa trasa będzie przebiegać zarówno przez tereny Rzeszowa, jak i poza granicami miasta. Przedsięwzięcie zostało podzielone na dwa odcinki – miejski (realizowany przez miasto Rzeszów) oraz zamiejski (za budowę którego odpowiada samorząd podkarpacki).

Budowa łącznika z S19 ma się przyczynić do wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum Rzeszowa. Mniej samochodów ciężarowych to mniejszy hałas, mniej spalin, mniej korków. Mieszkańcy będą mogli bez większych przeszkód dostać się do pracy czy wrócić do domów. Będzie ciszej i bezpieczniej.

– Kierowcy jadący drogą krajową nr 19 będą mogli skręcić w łącznik z S19, ominąć Rzeszów, dojechać do autostrady A4 w kierunku na wschód i zachód, a także do S19 w kierunku na Lublin i Warszawę. Ciężarówki nie będą musiały wjeżdżać do centrum miasta – wyjaśnia Janusz Łach z Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.

– Omijać będą ulice Podkarpacką, Powstańców Warszawy, Armii Krajowej, Batalionów Chłopskich i Witosa. Z ulic Rzeszowa zostaną wyeliminowane ciężarówki, których kierowcy korzystają z trasy Przemyśl – Kraków – Barwinek – dodaje Łach.

Dzięki budowie łącznika, okoliczne gminy, ale i sam Rzeszów zyskają lepsze połączenie z drogą ekspresową S19 Rzeszów-Świlcza i autostradą A4 Rzeszów-Zachód. Nowa droga ma się przyczynić do lepszego skomunikowania Podkarpacia z innym województwami, a także być zachętą dla przedsiębiorców.

Budowa łącznika będzie kosztowała prawie 69 mln zł, w 85 procentach inwestycja zostanie sfinansowana z unijnego programu Polska Wschodnia.

Skanska wybuduje dwujezdniową drogę (cztery pasy). Przebudowany zostanie niespełna półkilometrowy miejski odcinek drogi wojewódzkiej nr 878, na przecięciu tej drogi z ul. Przemysłową powstanie rondo.

Budowlańcy rozbudują także 850-metrowy odcinek drogi krajowej nr 19. Na połączeniu „19” z DW 878 Skanska wybuduje dwupoziomowy węzeł, na którym drogi będą się krzyżowały bezkolizyjnie.

– Ponadto powstaną 4 skrzyżowania, 15 odcinków dróg serwisowych, zatoka autobusowa, wiadukt w ciągu ul. Podkarpackiej o długości ok. 100 m, chodniki i ścieżki rowerowe – mówi Dawid Surmiak, kierownik budowy z rzeszowskiego oddziału budownictwa inżynieryjnego firmy Skanska.

Budowana droga będzie połączona z 6-kilometrowym odcinkiem S19 węzeł Świlcza – Kielanówka. Realizuje go Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ten fragment „ekspresówki” ma być gotowy w sierpnu przyszłego roku.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama