Tomasz Poręba, podkarpacki europoseł PiS, w obecnej kadencji Parlamentu Europejskiego będzie wiceprzewodniczącym Komisji Transportu (TRAN). Poręba znów interweniuje w sprawie budowy Via Carpathia.
W zakresie kompetencji Komisji Transportu są m.in. zasady wydawania pieniędzy na rozwój wspólnej polityki transportu kolejowego, drogowego, śródlądowego, morskiego i powietrznego. Tomasz Poręba, jako wiceprzewodniczący Komisji, ma okazję, by na forum KT zabiegać o sprawy infrastrukturalne ważne dla Polski, w szczególności dla Podkarpacia.
– Polska wschodnia jest zaniedbana, jeśli chodzi o inwestycje na budowę dróg i autostrad. Wystarczy spojrzeć jak niewiele zrobił obecny rząd z realizacją kluczowego dla całej Polski wschodniej projektu szlaku komunikacyjnego Via Carpathia. Znam dobrze tę kwestię, bo zajmuje się nią od samego początku, kiedy wpłynęła ona do Komisji Transportu oraz Komisji Petycji PE i nadal będzie ona jednym z priorytetów mojej pracy w Komisji – deklaruje Tomasz Poręba.
Podczas dzisiejszej (7 lipca) konferencji prasowej w Rzeszowie Poręba przypomniał również, że w ostatnich miesiącach z jego inicjatywy Parlament Europejski postanowił ponownie zająć się kwestią budowy szlaku Via Carpathia, w Polsce zwanego S19.
W ubiegłym roku do Komisji Petycji PE w tej sprawie wpłynęła petycja od jednego z mieszkańców Stalowej Woli. Trafiła do opinii Komisji Europejskiej, która orzekła, że możliwe jest wybudowanie tej drogi z funduszy UE, a z inicjatywą powinien wystąpić polski rząd.
Tomasz Poręba dostał w tej sprawie odpowiedź od Elżbiety Bieńkowskiej, ministra infrastruktury i rozwoju. Europoseł PiS uważa, że odpowiedź jest bardzo wymijająca.
– Dowiadujemy się, że prawie cztery lata po ogłoszeniu deklaracji o przebiegu szlaku Via Carpathia, powstają jedynie pojedyncze odcinki dróg i autostrad. Na budowę niektórych odcinków przetargi planowane są dopiero na 2015 rok, a perspektywa ukończenia wielu z nich to dopiero rok 2050. Istnieje ryzyko, że przyznane Polsce w perspektywie budżetowej na lata 2014-2020 środki na infrastrukturę w znikomym stopniu będą wykorzystane na budowę dróg i autostrad na Podkarpaciu i we wschodnich województwach. Tymczasem to właśnie tutaj mamy deficyt dobrych połączeń komunikacyjnych, a bez nich Polska wschodnia nie będzie się rozwijać – mówił Tomasz Poręba.
Zapewnił, że jako wiceprzewodniczący Komisji Transportu PE, będzie zabiegał o skuteczne i konkretne działania w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu pieniędzy unijnych na budowę dróg i autostrad, a w szczególności w nadrabianiu zaległości w budowie Via Carpathia.
redakcja@rzeszow-news.pl