Zdjęcie: Obciążenie próbne estakady w Zboiskach (fot. GDDKiA)
Reklama

Rozpoczęcie próbnego obciążenia estakady ES-2/3 w Zboiskach to kolejny istotny etap budowy drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Obiekt ten powstaje w ramach odcinka Miejsce Piastowe – Dukla.

Jego sprawdzenie pod względem nośności i zachowania konstrukcji to warunek konieczny przed oddaniem do użytkowania.

Testy przed dopuszczeniem do ruchu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zgodnie z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi, przed dopuszczeniem obiektu inżynierskiego do eksploatacji należy przeprowadzić próbne obciążenia. Ich celem jest sprawdzenie, czy rzeczywiste parametry konstrukcji odpowiadają założeniom projektowym.

Próba obciążeniowa pozwala ocenić, jak obiekt zachowuje się w warunkach zbliżonych do rzeczywistego użytkowania. Podczas badań mierzy się między innymi ugięcia przęseł, odkształcenia oraz osiadanie podpór. Jak podkreśla GDDKiA, testy stanowią obowiązkowy element procedur odbiorczych.

W ramach próbnego obciążenia na estakadzie w Zboiskach pojawiło się 18 ciężarówek (każda o masie 34 ton), które zostały rozstawione na przęsłach i przy każdej podporze pośredniej. Sprawdzenie wytrzymałości konstrukcję obiektu przebiegło pozytywnie.

– Na każdym z przęseł ustawiono po 6 ciężarówek o łącznej masie 204 ton, a przy podporach pośrednich kolejne 12 pojazdów w układzie podporowym, których łączna masa wynosiła 408 ton. Łącznie 18 samochodów ciężarowych sprawdziło estakadę w ekstremalnych warunkach – podkreśla rzeszowski oddział GDDKiA.

Zdjęcie: Obciążenie próbne estakady w Zboiskach (fot. GDDKiA)

Obiekt inżynierski w trudnym terenie

Estakada ES-2/3 to jedna z trzech estakad budowanych na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 pomiędzy Miejscem Piastowym a Duklą. Obiekt ma 193 metry długości i realizowany jest w technologii betonowania nawisowego.

Reklama

To metoda umożliwiająca etapowe wznoszenie przęseł, bez konieczności montowania pełnych podpór tymczasowych od poziomu terenu. Ma to szczególne znaczenie w terenach o złożonej rzeźbie i trudnych warunkach geotechnicznych.

W lutym 2025 roku zakończono betonowanie ostatniego segmentu jezdni prawej, a wcześniej, w październiku 2024 roku, ukończono zwornik po stronie lewej. To oznacza, że zasadnicza część prac konstrukcyjnych została wykonana i możliwe było rozpoczęcie prób obciążeniowych.

Zdjęcie: Obciążenie próbne estakady w Zboiskach (fot. GDDKiA)

Element Via Carpatia

Budowa estakady w Zboiskach to część szerszej inwestycji na trasie S19, która stanowi polski fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Odcinek Miejsce Piastowe – Dukla liczy ponad 10 km i obejmuje budowę 20 obiektów inżynierskich oraz węzła drogowego typu „karo” w rejonie Dukli.

Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą – firma Strabag. Wartość kontraktu wynosi ok. 478,9 mln zł.

Estakada ES-2/3 to jeden z najbardziej zaawansowanych konstrukcyjnie elementów tego odcinka. Jej budowa była prowadzona w wymagającym terenie, co wymusiło zastosowanie nowoczesnych technologii i rozwiązań inżynieryjnych. Dodajmy, że zakończenie prac na wspomnianym odcinku jest planowane na drugi kwartał 2027 roku.

Zdjęcie: Obciążenie próbne estakady w Zboiskach (fot. GDDKiA)

Czytaj więcej:

Przełomowa inwestycja potwierdzona. Ruszają prace nad północno-wschodnią obwodnicą Rzeszowa

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama