Zdjęcie: Podpisanie Programu Inwestycji na prace przygotowawcze dla budowy północno-wschodniej obwodnicy Rzeszowa (fot. Poseł Adam Dziedzic / Facebook)
Reklama

Rzeszów stoi u progu istotnej zmiany komunikacyjnej. Poseł Adam Dziedzic oficjalnie ogłosił, że ruszają prace przygotowawcze do budowy północno-wschodniej obwodnicy miasta.

Podpisanie Programu Inwestycji przez wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca otwiera nowy rozdział w rozwoju infrastruktury drogowej regionu. Ta inwestycja ma szansę znacząco odmienić codzienne życie mieszkańców oraz usprawnić ruch samochodowy.

Droga, która odciąży centrum miasta

Północno-wschodnia obwodnica Rzeszowa będzie liczyć około 5,7 kilometra i połączy drogę krajową nr 94 z istniejącą drogą nr 97. Dzięki temu kierowcy zyskają znacznie sprawniejszy dojazd do autostrady A4 oraz drogi ekspresowej S19, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z zatłoczonego centrum.

W ten sposób mieszkańcy mogą liczyć na zmniejszenie korków i poprawę komfortu codziennego poruszania się po mieście. Jak podkreśla poseł Dziedzic, ta inwestycja to realizacja obietnic wyborczych jeszcze z czasów kampanii samorządowej. Polityki PSL ubiegał się wówczas o fotel prezydenta Rzeszowa. Wybory wygrał wówczas Konrad Fijołek.

Dziedzic podkreślił jednocześnie, że jego działania to krok w stronę nowoczesnej infrastruktury, która ma odmienić Rzeszów.

Mapa: Planowany przebieg obwodnicy Rzeszowa

Gdzie powstanie obwodnica?

Północno-wschodnia obwodnica zaczynałaby się na Załężu w rejonie ul. Spichlerzowej i granicy miasta z gminą Trzebownisko i biegła w kierunku południowo-wschodnim aż do terenów w Krasnem. Ta trasa została zaprojektowana tak, aby wyprowadzić ruch tranzytowy poza centralne obszary Rzeszowa, minimalizując tym samym uciążliwości dla mieszkańców i środowiska.

Nowa droga umożliwi sprawniejszy i bezpieczniejszy dojazd do kluczowych arterii komunikacyjnych, w tym autostrady A4 oraz drogi ekspresowej S19.

Reklama

Rozpoczynające się prace przygotowawcze mające stanowić podwaliny inwestycji, obejmują wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Wiceminister Bukowiec zapowiedział, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie szczegółowej dokumentacji, która pozwoli na wyznaczenie ostatecznego przebiegu obwodnicy oraz oszacowanie kosztów inwestycji.

Projekt realizowany będzie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wraz z miastem Rzeszów.

Znaczenie inwestycji dla rozwoju regionu

Budowa północno-wschodniej obwodnicy to nie tylko poprawa komunikacji, ale także szansa na przyspieszenie rozwoju gospodarczego regionu. Dzięki lepszej dostępności transportowej obszary inwestycyjne wokół Rzeszowa staną się bardziej atrakcyjne dla przedsiębiorców, co może skutkować powstawaniem nowych miejsc pracy.

Droga umożliwi również skuteczniejsze powiązania z głównymi korytarzami transportowymi w kraju, co ma kluczowe znaczenie dla potencjału logistycznego Podkarpacia.

Realizacja północno-wschodniej obwodnicy budzi też nadzieję na znaczną poprawę jakości życia w Rzeszowie. Mieszkańcy liczą przede wszystkim na zmniejszenie natężenia ruchu w centrum oraz na poprawę bezpieczeństwa na miejskich ulicach. Jednocześnie inwestycja stwarza nowe perspektywy rozwoju dla miasta, które konsekwentnie zmierza w kierunku nowoczesnej, przyjaznej i dobrze skomunikowanej metropolii.

Warto zaznaczyć, że realizacja budowy północno-wschodniej obwodnicy Rzeszowa to inwestycja z wieloletnią perspektywą. Sam proces przygotowań może potrwać nawet do 2030 roku, a budowa może potrwać do około 2035 roku.

Czytaj więcej:

Wały przeciwpowodziowe na Sanie zostaną zmodernizowane. Trwają poszukiwania wykonawcy

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama