Firmy z Polski, Austrii, Turcji, Portugalii i Hiszpanii starają się o budowę 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy Domaradzem a Iskrzynią.
W środę rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który jest inwestorem S19, poinformował, że do przetargu na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka „ekspresówki” złożono osiem ofert.
– Sześć z nich mieści się w budżecie, jaki zaplanowaliśmy przeznaczyć na to zadanie – przekazała Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.
GDDKiA planuje wydać na inwestycję prawie 1,4 mld zł. Najniższą ofertę złożył Mostostal Warszawa – 1,063 mld zł. Turecki Kolin Insaat jest gotowy wybudować S19 za 1,144 mld zł, z kolei Budimex za 1,183 mld zł.
O kontrakt walczą także polskie firmy Intercor (1,205 mld zł) i Strabag (1,215 md zł), oraz portugalski Mota-Engil (1,394 mld zł), austriacki PORR (1,519 mld zł) i Pola-Aqua, należąca do hiszpańskiej grupy Dragados. Ta ostatnia oferta wynosi 1,676 mld zł.
Teraz wszystkie oferty zostaną poddane ocenie. O wyborze wykonawcy w największym stopniu będzie decydowała cena (60 proc.) oraz okres gwarancji na ekrany akustyczne (20 proc.) i mosty wraz z ich wyposażeniem (20 proc.).
S19 na odcinku Domaradz – Iskrzynia ma mieć ok. 12,5 km. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach i pas awaryjny. Na całej trasie powstanie m.in. 7 estakad, 8 mostów oraz 8 wiaduktów drogowych, 3 przejścia dla zwierząt, 3 przepusty.
Rozpiętość trzech estakad na trasie S19 przekroczy 400 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach do 30 m. W Zagórzy mają powstać dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – w kierunku Barwinka i Rzeszowa.
Plan GDDKiA zakłada, że odcinek Domaradz – Iskrzynia powstanie w ciągu 39 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.
S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Podkarpacki odcinek S19 ma liczyć ok. 169 km. Dotychczas oddano do ruchu prawie 82 km pomiędzy Lasami Janowskimi a Rzeszów Południe.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl