Redakcja i korekta tekstu bywają ze sobą mylone. Tymczasem to dwa różne rodzaje pracy nad ukończonym przez autora materiałem. Na czym polega redakcja, a na czym korekta tekstu? Komu i jak zlecić tego typu zadania?
Czym różni się redakcja od korekty tekstu?
Podstawowym zadaniem redaktora jest sprawdzenie tekstu pod kątem językowym, a także technicznym i logicznym. Redaktor musi posiadać szerokie kompetencje i wiedzę na temat warsztatu pisarskiego. Jako pierwszy czytelnik oddanego przez autora tekstu sprawdza, czy podane przez autora dane są prawdziwe, czy zaprezentowany wywód ma ciąg przyczynowo-skutkowy i czy tekst spełnia swoją funkcję. Dla artykułu naukowego będzie to oznaczało oczywiście inne zagadnienia niż dla tekstu lifestyle’owego, jednak rolą redaktora jest upewnienie się, że wszystko zostało napisane zgodnie ze sztuką.
Rola redaktora
Jeśli redaktor wykryje błędy, sugeruje zmiany. Część z nich może być przez niego naniesiona samodzielnie (dotyczy to niewielkich błędów językowych, szyku w zdaniu etc.), ale już poważniejsze kwestie, jak rozbudowanie argumentacji czy zmiana konstrukcji tekstu wymagają ponownego zapoznania się z tekstem autora. Współpraca między redaktorem i autorem jest zatem bardzo bliska: ten pierwszy jest konstruktywnym krytykiem, który sprawdza, doradza i sugeruje, dzięki czemu tekst może stać się wersją najlepszą z możliwych.
Korektor – zawsze potrzebny
Gdy współpraca między autorem a redaktorem zostaje zakończona, tekst może pójść do korekty. Korektor treści skupia się głównie na poprawności interpunkcyjnej i ortograficznej, nie ingerując już w układ tekstu, argumentację w nim zawartą czy szeroko pojęte zabiegi stylistyczne. Niekiedy rola redaktora i korektora tekstu jest łączona przez jedną osobę, jednakże w profesjonalnych wydawnictwach, agencjach marketingowych i magazynach, obie funkcje pełnione są przez osoby o odmiennych kompetencjach.
Za pośrednictwem agencji https://www.whitepress.pl odnajdziesz zarówno sprawdzonego redaktora, jak i korektora tekstów. Możesz również nawiązać kontakt z doświadczonymi copywriterami, którzy we własnym zakresie dbają o jakość oddawanych przez siebie tekstów.
Interesuje Cię ta tematyka? Więcej na temat pracy copywritera przeczytasz w tym artykule: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/748/seo-copywriting-poradnik-dla-poczatkujacych
Komu zlecić redagowanie i korektę tekstu?
Zazwyczaj korektorem zostaje osoba, która ukończyła studia polonistyczne i/lub edytorskie, która posiada dogłębną wiedzę na temat morfologii języka, zasad ortograficznych i interpunkcyjnych. To złożona i bardzo usystematyzowana nauka i nie każda osoba posiada odpowiednią wiedzę, aby w pełni odpowiedzialnie dokonywać korekty tekstu.
Z kolei redaktorem może zostać osoba po niemal każdych studiach, ale posiadająca bardzo wysokie kwalifikacje językowe, dogłębnie znająca różnorodne zabiegi stylistyczne, wykazująca się erudycją i szerokimi horyzontami. Wbrew pozorom, redaktor nie zawsze musi „znać się” na przedmiocie artykułu, aby doskonale przeprowadzić jego proces redakcyjny. Zadając umiejętnie pytania, redaktor bada wywód, skupia się na jego jasności, przytoczonych argumentach i sprawdza ich poprawność w podanych przez autora i samodzielnie wyszukanych źródłach.
Metody pracy nad tekstem
Bywa również i tak, że w danym momencie nie jesteśmy w stanie pozwolić sobie na zlecenie redakcji i korekty tekstu osobie z zewnątrz. Wtedy koniecznie jest samodzielne sprawdzenie swojego artykułu zgodnie ze złotymi zasadami redagowania i korekcji językowej. Nie jest to najłatwiejsze zadanie, jeśli chodzi o samodzielnie napisany tekst. Bardzo ważny jest tutaj czas: „odleżenie” artykułu przez dzień lub dwa pozwala na nabranie do niego dystansu i dostrzeżenie błędów, których wcześniej nie byliśmy w stanie zobaczyć. Ponadto warto przeczytać parę artykułów na temat kwestii warsztatowych: zasad budowania leadu, treści i wywodu, a jeśli tekst ma być również przyjazny SEO, dowiedzieć się co nieco na temat wplatania fraz.
Dlaczego nie stać cię na bagatelizowanie redakcji i korekty?
Redagowanie i korekta tekstu to równie istotne elementy procesu twórczego, jak research do tworzenia tekstu i jego pisanie. Bardzo dobry tekst straci swój potencjał na stanie się tekstem wyśmienitym, jeśli opublikujemy go bez odpowiedniego sprawdzenia, a umiarkowany na bycie bardzo dobrym. Przy publikacji większości artykułów znaczenie ma zasada „pierwszego kontaktu”. Jeśli czytelnik zrazi się do naszej treści w pierwszej chwili, z małym prawdopodobieństwem wróci do niej gdy zostanie ona poprawiona i wyrobi sobie negatywną opinię o naszych umiejętnościach. Co więcej, w przypadku internetu chodzi nie tylko o samych odbiorców, ale również pozycjonowanie: wielokrotnie poprawiany tekst może osiągać o wiele słabsze wyniki SEO niż opublikowany raz, w ostatecznej wersji.