Zdjęcie: Izba Administracji Skarbowej

Już blisko 163 tysiące elektronicznych rozliczeń PIT wysłali w tym roku podatnicy z Podkarpacia, którzy skorzystali z elektronicznej usługi Twój e-PIT. 

Standardowo termin na złożenie rocznego zeznania PIT upływa 30 kwietnia. W tym roku, z powodu epidemii koronawirusa, deklaracje można jednak składać do końca maja.

Edyta Chabowska, rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie, twierdzi, że podatnicy z Podkarpacia chętnie korzystają z elektronicznej formy rozliczeń, jaką jest Twój e-PIT, czyli automatycznie przygotowane rozliczenie podatkowe, na portalu podatki.gov.pl.

– W ten sposób na Podkarpaciu wysłano już blisko 163 tysiące elektronicznych PIT-ów.  Zaletą elektronicznego rozliczenia jest szybszy termin zwrotu podatku – do 45 dni – podkreśla Edyta Chabowska.

W przypadku braku aktywności podatnika, jego zeznanie zostanie zaakceptowane automatycznie 30 kwietnia. Gdyby się okazało, że przygotowane i zaakceptowane automatycznie zeznanie trzeba skorygować, to można to zrobić po 30 kwietnia zarówno poprzez usługę Twój e-PIT, aplikację e-Deklaracje lub też tradycyjnie na papierowym formularzu.

– Do 31 maja, korygując zeznanie, można również dodać lub zmienić organizację pożytku publicznego – wyjaśnia rzecznik Chabowska.

Z roku na rok rośnie liczba elektronicznych zeznań podatkowych – w ubiegłym roku około 80 proc. mieszkańców Podkarpacia rozliczyło PIT, korzystając z elektronicznych usług.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - InstagramObserwuj nas na Instagramie!

Tysiące rozmów przez telefon 

Podkarpaccy podatnicy chętnie korzystają także ze wsparcia telefonicznego w zakresie rozliczeń PIT, oferowanego zarówno przez Izbę Administracji Skarbowej w Rzeszowie, jak i poszczególne urzędy skarbowe. Dziennie to tysiące połączeń telefonicznych – eksperci Krajowej Administracji Skarbowej pomagają w rozliczeniach podatkowych.

W ramach wojewódzkiej infolinii PIT- tel. 17 85 03 670, eksperci IAS odpowiadają na pytania dotyczące rozliczeń PIT od poniedziałku do piątku, od 7:30 do 15:30. Podatnicy pytają najczęściej o ulgi, z których mogą skorzystać, zwolnienie z PIT osób do 26. roku życia czy limity.

Duże zainteresowanie dotyczy także rozliczania działalności gospodarczej, kwalifikowania w niej przychodów i kosztów, sprzedaży nieruchomości, dochodów kapitałowych, formularzy zeznań, terminów składania zeznań i płatności czy rozliczania dochodów zagranicznych oraz zwrotu nadpłat.

Dużą liczbę zapytań telefonicznych notują także wszystkie urzędy skarbowe na Podkarpaciu w woj. podkarpackim, w których także udostępniono specjalne numery telefonów (wykaz poniżej dostępny tutaj), pod którymi pracownicy urzędów odpowiadają na pytania i pomagają podatnikom rozliczyć PIT za 2019 r.

Przykładowo pracownicy I Urzędu Skarbowego w Rzeszowie udzielają dziennie nawet 500 tysiąca informacji telefonicznych, najwięcej z nich dotyczy wpłaconych zaliczek i terminów zwrotu nadpłaty w podatku.

Możliwość składania zeznań podatkowych, czy uzyskiwanie zaświadczeń o dochodach, czy niezaleganiu w podatkach to także najczęstsze zagadnienia, na które odpowiadają eksperci z II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie.

Urzędy skarbowe na Podkarpaciu na bieżąco ewidencjonują i analizują wszelkie deklaracje podatkowe, w tym zeznania roczne składane przez osoby fizyczne i prawne, które wpływają do urzędów. Na bieżąco dokonywane są także zwroty podatku, wynikające z zeznań rocznych.

Bez wychodzenia z domu

Popularne sprawy z zakresu podatków i cła możesz załatwić online bez wychodzenia z domu. Lista usług online oferowanych przez urzędy skarbowe jest na podatki.gov.pl. Na podatki.gov.pl/usługi-online w jednym miejscu znajdziesz m.in. linki do elektronicznych zeznań podatkowych, zaświadczeń, jednolitego pliku kontrolnego (JPK), wniosków o ustanowienie i odwołanie pełnomocnika, czy karty podatkowej. 

Pamiętaj: jeśli nie znajdziesz interesującej cię sprawy, możesz napisać pismo ogólne do urzędu przez ePUAP i podpisać je profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Informacje na temat rozliczeń PIT udzielane są pod następującymi numerami telefonów:

– Pierwszy US w Rzeszowie: 17 853 72 18, 17 853 72 85

– Drugi US w Rzeszów: 17 87 51 504, 17 87 51 464

– US w Przemyślu: 16 675 26 62, 16 675 26 73

– US w Jarosławiu: 16 624 67 16, 16 624 67-05

– US w Krośnie: 13 43 73 531, 13 43 73 556

– US w Sanoku:13 46 16 322, 13 46 16 316

– US w Jaśle:13 446 47 03 wew. 104, 13 446 47 03 wew. 106

– US w Łańcucie:17 225 93 20, 17 225 93 39

– US w Ustrzykach Dolnych:13 465 7130, 13 465 7123

US w Lesku:13 469 6617, 13 469 6484 w. 45

US w Stalowej Woli:15 877 71 42, 15 877 71 43

– US w Mielcu: 17 780 00 93, 17 780 00 97

– US w Nisku:15 877 77 05, 15 877 77 12

– US w Ropczycach: 17 22 31 826, 17 22 31 827

– US w Leżajsku:17 240 68 05, 17 240 68 34

– US w Dębicy: 14 680 52 14, 14 680 53 27  

– US w Lubaczowie:16 632 93 01, 16 632 93 14

– US w Przeworsk:16 648 69 21, 16 648 69 30

– US w Strzyżowie: 17 27 68 504, 17 27 68 506

– US w Brzozowie:13 46 86 115, 13 46 861 42

– US w Kolbuszowej:17 227 06 65, 17 227 06 69

– US w Tarnobrzegu: 15 851 43 18, 15 851 43 20

Oprac. (ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama