Zdjęcie: PKP PLK
Reklama

W pierwszej połowie 2021 roku ma być zelektryfikowany 67-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 71 Rzeszów – Ocice. Dzięki temu pasażerowie do Warszawy nie będą musieli jeździć przez Kraków. 

– To będzie wielka zmiana. To inwestycja o znaczeniu milowym – uważa Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki.

Kilka dni temu rozpoczęły się pierwsze prace związane z elektryfikacją linii nr 71 Rzeszów – Ocice. Roboty obejmują budowę fundamentów pod słupy trakcyjne. Na nich zawieszona będzie sieć. Pierwsze konstrukcje umieszczono już obok toru. Wykonawca wykorzystuje specjalistyczny sprzęt – m.in. palownice. Wbito ok. 50 fundamentów palowych. Do końca roku planuje się zabudowę ok. 1300 pali wraz z montażem słupów.

Prowadzone w tej chwili prace odbywają się w nocy, uwzględniają kursy pociągów regionalnych z Rzeszowa do Stalowej Woli i Lublina. – Nie wprowadzamy żadnych zmian w organizacji ruchu pociągów – wyjaśnia Kamil Mergel, kierownik kontraktu w PKP PLK.  Utrudnień w ruchu należy się spodziewać w przyszłym roku. Na poszczególnych odcinkach będzie wprowadzana zastępcza komunikacja autobusowa. 

Częścią inwestycji, która będzie kosztowała ponad 104 mln zł (netto), jest budowa pięciu podstacji do zasilania. Budowa jednej z nich – w Chmielowie – jest już na ukończeniu. Trwa budowa podstacji w Nowej Dębie i Cmolasie. W przygotowaniu są jeszcze dwie podstacje: w Rzeszowie i Widełce. 

– W maju br. wykonaliśmy również mijankę w Majdanie Królewskim – mówi Damian Zięba, dyrektor regionu w PKP Polskie Linie Kolejowej. Teraz dwa tory umożliwiają tam mijanie się  pociągów. Budowa mijanki kosztowała 16,5 mln zł. 

Na 67-kilometrowym odcinku Rzeszów – Ocice w tej chwili jeżdżą tylko lokomotywy spalinowe. Po wybudowani linii trakcyjnych na linii nr 71 będzie możliwych ruch lokomotyw elektrycznych, pociągów dalekobieżnych – do Lublina i Warszawy. Podróż do stolicy, która przez Kraków trwa obecnie ponad pięć godzin, skróci się do 3,5 godzin. Elektryfikacja linii Rzeszów – Ocice ma się zakończyć w pierwszej połowie 2021 roku.

Marcin Fijołek z Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie mówi, że elektryfikacja linii nr 71 wpisuje się inny duży projekt, prowadzony przez samorząd wojewódzki, czyli stworzenie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Jedną z jej części jest stworzenie wygodnego połączenia Rzeszowa z Kolbuszową. – Elektryfikacja linii nr 71 to dla Podkarpacia wielkie wydarzenie – twierdzi Marcin Fijołek. 

Elektryfikacja linii ograniczy także emisję spalin oraz zredukuje hałas na obszarach sąsiadujących z linią kolejową.

Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: