Rozpoczęła się modernizacja stacji Rzeszów Główny. Perony będą wyposażone w windy i schody ruchome, zniknie zabytkowa kładka nad torami, będzie też dodatkowy przystanek Rzeszów Zachodni.
Inwestorem modernizacji stacji Rzeszów Główny (bez budynku dworca) są PKP Polskie Linie Kolejowe. Wykonawcą są cztery firmy: Track Tec Construction, Intop Warszawa, Infrakol i Inżynieria.
Jak poinformowała Dorota Szalacha z PKP PLK, na początku sierpniu rozpoczęła się rozbiórka torów i rozjazdów. Zdemontowana została sieć trakcyjna nad torami w Rzeszowie Zachodnim.
W pierwszej kolejności przebudowane będą m.in. trzy wiadukty przy alei Wyzwolenia, gdzie powstanie nowy peron Rzeszów Zachodni. Jeszcze w tym roku ma być oddany jeden, drugi – w maju 2019 r. Prace potrwają do maja przyszłego roku.
Jeszcze w sierpniu demontaż starej konstrukcji obiektów rozpocznie 500-tonowy dźwig. Później, w kolejnych etapach, nastąpi montaż nowych konstrukcji.
W połowie sierpnia firmy rozpoczną prace w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Marii Konopnickiej. Tam zostanie przebudowana ulica i zamontowane będą nowe urządzenia zwiększające poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniu torów z drogą.
Przebudowany i poszerzony do 23 metrów będzie także wiadukt przy ul. Batorego. – Prace nie wpłyną na ciągłość ruchu pociągów. Dla poszczególnych faz inwestycji będą dostosowywane zmiany w komunikacji kolejowej a także drogowej – twierdzi Dorota Szalacha.
Na stacji Rzeszów Główny będą trzy nowe, wyższe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp na perony ułatwią nowe windy i ruchome schody. Tutaj roboty mają się rozpocząć w maju 2019 r. i potrwają do marca 2020 r.
W dalszej kolejności za 15 mln zł powstanie nowe przejście pod torami. Około 170-metrowy tunel zastąpi dotychczasową zabytkową 140-metrową kładkę nad torami. Już wiadomo, że zostanie ona przeniesiona. Dla kładki wytypowano nowe miejsca.
– Pierwszą część planujemy przenieść w historyczne miejsce kładki, czyli na połączeniu ul. Grunwaldzkiej z ul. Sienkiewicza, a dwie kolejne części w okolice ulicy Jachowicza na połączeniu ulicy Miłosza z ul. Doliny Strugu – precyzuje Dorota Szalacha.
Przenosiny kładki będą konsultowane z konserwatorem zabytków. Ten etap prac zakłada także budowę parkingu o powierzchni ok. 1,5 tys. m kw.
Zmiany w organizacji ruchu
W związku z demontażem wiaduktu nad aleją Wyzwolenia, od w najbliższego poniedziałku (13 sierpnia) do niedzieli (19 sierpnia) od godz. 23:00 do 4:00 wyłączony będzie z ruchu odcinek drogi od ul. Przy Torze do ronda Koby, wzdłuż al. Wyzwolenia.
Kierowcy, jadący z kierunku Warszawy i Lublina w stronę Krakowa, zostaną skierowani, przez rondo Jana Pawła II, na ul. Marszałkowską i na ul. Krakowską (na skrzyżowaniu z Al. Piłsudskiego). Podobnie zaplanowano ruch w stronę Kraków – Lublin/Warszawa.
Od 20 sierpnia zaś wprowadzone będą zmiany, związane z rozbiórkami i budową tzw. przyczółków mostowych. Zewnętrzne pasy jezdni oraz części pieszej i rowerowej na al. Wyzwolenia będą całkowicie wygrodzone. Tymczasowe przejście będzie na jednym z pasów ruchu.
Od 14 sierpnia niezbędne są zmiany w ruchu przy ul. Konopnickiej, gdzie rozpocznie się modernizacja przejazdu kolejowo-drogowego. Skrzyżowanie będzie dostępne tylko dla pieszych od 6:00 do 19:00. Natomiast kierowcy samochodów skorzystają
z objazdów.
Modernizacja stacji Rzeszów Główny ma się zakończyć w kwietniu 2021 roku.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl