21 mld zł rząd Beaty Szydło przeznaczy na budowę szlaku Via Carpathia. – Dotrzymujemy słowa – twierdzą podkarpaccy politycy PiS.
We wtorek Rada Ministrów przyjęła uchwałę, w której podniesiono limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) ze 107 mld zł do 135 mld zł. Wzrost pieniędzy jest spowodowany przede wszystkim koniecznością finansowania inwestycji drogowych w Polsce Wschodniej, szczególnie budowy szlaku Via Carpathia, na który rząd przeznaczy 21 mld zł.
Skąd rząd weźmie dodatkowe pieniądze? Liczy na wpływy z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, obligacji oraz opłaty elektronicznej.
„Via Carpathia to kluczowy, transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji” – podał w komunikacie rząd po swoim wtorkowym posiedzeniu.
Via Carpathia ma połączyć północ i południe Europy – Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym – z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce droga ma liczyć łącznie niecałe 700 km i przebiegać drogami S8 i S19.
To właśnie na „ekspresówkę” rząd przeznaczy dodatkowe pieniądze. Via Carpathia dla rządu PiS ma priorytetowe znaczenie.
– To szlak, który ma niezwykłe i strategiczne znaczenie. Europa Środkowo-Wschodnia zdaje sobie sprawę, że to jest jej czas. To czas, żebyśmy wykorzystali naszą szansę. Via Carpathia wpisuje się doskonale w te szanse, które otwierają się przed naszym regionem – mówiła w październiku ub. r. w Łańcucie premier Beata Szydło.
O budowę Via Carpathia od lat zabiega podkarpacki europoseł PiS Tomasz Poręba. – To flagowy projekt transportowy rządu PiS. 21 mld zł na budowę brakujących odcinków szlaku Via Carpathia bez wątpienia przyspieszy powstanie tej strategicznej dla Polski i Podkarpacia drogi. Już w piątek ruszamy z przetargiem na odcinek Sokołów Młp. – Nisko – mówi Tomasz Poręba.
Twierdzi, że przełomową decyzją, by przyspieszyć realizację Via Carpathia było również przyznanie przez rząd PiS pod koniec ub. r. prawie 70 mln zł na prace przygotowawcze budowy niespełna 90-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów – Barwinek. Te pieniądze mają być wydane na prace hydrologiczno-geologiczne.
– Realizacja tego odcinka to realne otwarcie wschodniej Polski na południe Europy – uważa europoseł PiS. – Nie mam wątpliwości, że budowy Via Carpathia nic już nie zatrzyma. Projekt jest wspierany również przez większość państw wschodniej części UE – dodaje.
– Zostały rozpisane wszystkie przetargi na budowę tej drogi w kierunku Lublina, zagwarantowano także pieniądze na odcinek Rzeszów – Babica. Obecnie przygotowywana jest także koncepcja programowa odcinka do Barwinka. Otwarto również część obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19, ruszył II etap przetargu na obwodnicę Stalowej Woli i Niska oraz na odcinek Lasy Janowskie-Nisko – wylicza Tomasz Poręba.
Podkreśla, że Via Carpathia jest szansą dla polskich portów. Trasa, która w Polsce będzie biegła z Barwinka przez Rzeszów na Lublin, następnie drogą S17 na Warszawę, a ze stolicy drogą S7 i A1 do polskich portów pozwoli Węgrom, Rumunom, Słowakom, Bułgarom wysyłać towary i usługi do portów w Polsce przyczyniając się do ich rozwoju.
Na Podkarpaciu dotychczas wybudowano dwa fragmenty S19 – 7,5 km ze Stobiernej do Rzeszowa oraz 4,4 km z Rzeszowa do Świlczy. W budowie jest 6-kilometrowy odcinek Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) i 12-kilometrowy łączący Sokołów Małopolski ze Stobierną. Oba mają być gotowe jeszcze w tym roku.
Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (inwestor S19) jest na etapie wyboru firmy, która stworzy koncepcją programowej 75-kilometrowego odcinka S19 węzeł Babica – Barwinek.
W styczniu br. GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm Promost Consulting i IRP Biuro Projektów na koncepcję 10-kilometrowego odcinka Rzeszów Południe (Kielanówka) – Babica. Obie firmy mają 19 miesięcy na przygotowanie koncepcji. Wartość umowy na ten odcinek wynosi ponad 6 mln zł.
Koncepcje programowe mają określić m.in., ile trzeba będzie wydać pieniędzy na budowę S19. GDDKiA przewiduje, że S19 z Rzeszowa do Barwinka powstanie do 2023 r.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl