Zdjęcie: Patryk Ogorzałek / Rzeszów News
Reklama

Rzeszów uruchamia kolejną odsłonę kampanii „Wskocz do autobusu!” zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Codziennie po mieście porusza się niemal 250 tys. samochodów, z czego 160 tys. przyjeżdża z okolicznych gmin. Według najnowszych pomiarów blisko 90 proc. kierowców korzysta z buspasów bez uprawnień.

Miasto przekonuje, że zmiana środka lokomocji oznacza oszczędności sięgające ponad 4 tys. zł rocznie i szybszy transport. Rzeszowski tabor liczy obecnie 225 pojazdów, w tym 34 autobusy przegubowe, którymi może podróżować do 140 pasażerów.

Połowa mieszkańców jeździ autem

Badania ankietowe przeprowadzone przez GUS pokazują skalę problemu komunikacyjnego w Rzeszowie. Dla 55 proc. rzeszowian głównym środkom transportu jest samochód. Mieszkańcy okolicznych miast i gmin również chętnie przyjeżdżają do stolicy województwa samochodem, co korkuje ulice.

– Dlatego zachęcamy do korzystania z komunikacji miejskiej, rezygnacji z codziennej jazdy samochodem. Będziemy przekonywać o korzyściach jakie niesie jazda autobusem – mówi Łukasz Dziągwa, dyrektor ZTM w Rzeszowie.

Korki to poważny problem w codziennym funkcjonowaniu. Jak przekonuje ZTM, przesiadając się do komunikacji zbiorowej, mieszkańcy mogą szybciej, wygodniej i oszczędniej dotrzeć do celu oraz przede wszystkim zadbać o większy komfort życia w mieście.

Skala oszczędności 

Jazda komunikacją miejską ma być rozwiązaniem, które pozwali także zmniejszyć wydatki związane z dojazdem czy z parkowaniem. Miasto przedstawia konkretne wyliczenia kosztów dla mieszkańca dojeżdżającego codziennie około 10 km w jedną stronę.

Miesięczne koszty mieszkańca, który codziennie dojeżdża samochodem i który musi dodatkowo płacić za parking, wynoszą około 470 zł – w skali roku to około 5 700 zł. Natomiast ten, który korzysta z autobusu na tej samej trasie i który ma bilet miesięczny wydaje blisko 130 zł, a rocznie ok. 1 500 zł.

Są to szacunkowe koszty przy założeniu średniej ceny paliwa, która obowiązywała w ostatnim tygodniu sierpnia – 5,74 złotego za litr, średniego spalania samochodu na benzynie 7 litrów na 100 km, stawek za parking w strefie niebieskiej i biletu miesięcznego sieciowego imiennego.

Reklama

Z badania wynika, że jazda autobusem dla osoby dorosłej jest więc zdecydowanie tańsza niż tankowanie i utrzymanie samochodu. Natomiast dzieci i młodzież szkolna w Rzeszowie bezpłatnie korzystają z komunikacji.

Grafika: UM Rzeszowa

Problem z buspasami

W Rzeszowie od lat funkcjonują buspasy, jednak bardzo często korzystają z nich samochody, które nie mają do tego uprawnień.

– Z naszych najnowszych pomiarów wynika, że blisko 90 procent kierowców korzysta z buspasów bez uprawnień, utrudniając przejazd autobusom, które mogłyby przewozić setki pasażerów i realnie odciążać ulice – wyjaśnia dyrektor ZTM w Rzeszowie.

Każde auto na buspasie oznacza spowolniony autobus, więcej korków i wydłużony czas podróży dla wszystkich. Miasto przypomina, że buspasem w wyznaczonych godzinach można podróżować w przypadku, kiedy oprócz kierowcy w pojeździe jadą jeszcze przynajmniej dwie osoby.

Zachęta do „próby”

Miasto zachęca wszystkich mieszkańców, osoby pracujące w Rzeszowie, uczniów i przyjezdnych do przesiadki do autobusu – chociażby na próbę. Wybierając autobus zamiast auta, można zmienić statystyki i poprawić komfort jazdy po mieście. Kampania „Wskocz do autobusu!” pokazuje, jak codzienne minusy na rzeszowskich arteriach zamienić w plusy.

(red.)

Czytaj więcej:

Ponad 4,4 mln osób pojechało pociągami na Podkarpaciu. Jedna linia pobiła totalnie wszystkie inne

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama