Znany jest termin oddania do użytku kierowcom odcinka autostrady A4 Dębica – Tarnów. Będą mogli nim jeździć od 30 października.

[Not a valid template]

 

– Cały ciąg główny przejechać będzie można dwoma jezdniami i dwoma pasami, za wyjątkiem estakady (ponad 1300 m długości) nad rzeką Wisłoką koło Dębicy, składającej się z dwóch równolegle obok siebie biegnących obiektów, po której na razie przejechać będzie można jednym obiektem w dwóch kierunkach – informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrady.

Na drugim obiekcie trwają jeszcze prace. Robione są hydroizolacje płyty, zbrojenie kap chodnikowych i układana warstwa wiążąca, czyli przedostatnia warstwa nawierzchni. Oprócz tego montowane są ekrany akustyczne, ogrodzenie i bariery drogowe. Trwa rekultywacja terenu i zabiegi pielęgnacyjne zieleni.

Na Miejscach Obsługi Podróżnych  trwają prace wykończeniowe wewnątrz budynków i przy wiatach dla podróżnych. Prowadzone są roboty wykończeniowe na drogach dojazdowych i poprzecznych oraz odwodnienie i melioracje.

Na trasie wyznaczone są węzły autostradowe: Dębica Żyraków i Dębica Pustynia. Ponadto 5 mostów, 9 wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą i 3 przejścia dla zwierząt oraz jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie Dębica – Tarnów powstały dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – MOP Jastrząbka i MOP Jawornik. Do A4 prowadzić będzie ponad 60 dróg dojazdowych.

35-kilometrowy odcinek A4 Dębica – Tarnów od 2013 r. za prawie 1 mld zł buduje konsorcjum firm Heilit Werner i Budimex. Wcześniej wykonawcą była firma Hydrobudowa, z którą jednak GDDKiA w lipcu 2012 roku zerwała kontrakt z powodu słabego postępu prac. Pierwotnie odcinek Dębica – Tarnów miał być gotowy na Euro 2012.

Na 17 kilometrze odcinka A4 powstał również specjalny 3-kilometrowy pas startowy dla samolotów wojskowych, który będzie wykorzystywany w awaryjnych sytuacjach. Oddanie do użytku odcinka Dębica – Tarnów oznacza, że kierowcy, jadący z Rzeszowa do Krakowa, będą mogli tę trasę pokonać w 1,5 godziny.

Do ukończenia podkarpackiego fragmentu autostrady (ponad 160 km) zostanie jeszcze odcinek Rzeszów – Jarosław (41 km). W połowie września GDDKiA w Rzeszowie podpisała umowę z Budimexem i Strabagiem na dokończenie A4. Kontrakt opiewa na 719 mln zł. Ten odcinek autostrady ma być kierowcom udostępniony w pierwszej połowie 2016 r., czyli z 4-letnim opóźnieniem.

redakcja2rzeszow-news.pl

Reklama