Od 2 października kierowcy będą korzystać z nowego ronda w okolicach dworca PKP oraz ulicy Grottgera w Rzeszowie – poinformował ratusz.
Zdjęcia: Marcin Piecyk / Urząd Miasta Rzeszowa
Wybudowane rondo jest częścią trwającej od zeszłego roku budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, czyli przebudowy dróg przed budynkiem dworca PKP i w jego rejonie. Za tę część odpowiada miasto Rzeszów. Inwestycja pochłonie ok. 74 mln zł.
Przebudowa dróg miała się zakończyć się do końca sierpnia br., ale Budimex (wykonawca RCK) złożył wniosek do miasta o przedłużenie prac. – Powodem są nieprzewidziane wcześniej prace archeologiczne – mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
Finał przebudowy wszystkich dróg przesunięto na 28 listopada br.
Wykończenia podziemnego parkingu
Przebudowa dróg w rejonie dworca obejmuje ul. Grottgera – od skrzyżowania z ul. Asnyka do ul. Bardowskiego. To drugi etap powstania RCK. Pierwszy to budowa podziemnego parkingu pod placem dworcowym na 110 miejsc. Trwają tam prace wykończeniowe.
Na skrzyżowaniu ulic Grottgera i Asnyka powstało rondo. Na razie na przebudowywanych drogach będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy. Od 2 października kierowcy będą mogli jechać ul. Grottgera od strony nowo wybudowanego ronda w kierunku placu Kilińskiego.
– Przejazd będzie możliwy przez wszystkie przebudowane odcinki ulic z wyjątkiem północnej jezdni Grottgera – od placu Kilińskiego do ronda – wyjaśnia Artur Gernand.
Kiedy ruch w dwóch kierunkach?
Budimex dotychczas przebudował około 340-metrowy odcinek jezdni ulicy Grottgera i pl. Kilińskiego, około 60-metrowy odcinek ulicy Asnyka, około 170-metrowy odcinek ulicy Bardowskiego i 50-metrowy odcinek ulicy Batorego.
Na rondzie na skrzyżowaniu ulic Asnyka i Grottgera powstały także ścieżki rowerowe, chodniki i oświetlenie. – Wprowadzenie ruchu w dwóch kierunkach na ul. Grottgera planowane jest na drugą połowę października – przekazują miejscy urzędnicy.
Zakończono też przebudowę pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego, która będzie pełnić funkcję niewielkiego dworca autobusowego dla MPK. Trwa jeszcze budowa zatoki autobusowej na północnej jezdni ul. Grottgera (w obrębie dworca PKP).
Co z budynkiem dworca PKP?
Opóźnienia związane z budową RCK dotkną też modernizacji samego budynku dworca PKP, który ma odzyskać jednolity, modernistyczny charakter, który zmieniono od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku i na przełomie XX i XXI wieku.
Za przebudowę budynku odpowiada spółka PKP SA. Wykonawcą także jest Budimex. Przebudowa miała się zakończyć do końca tego roku, ale też będą opóźnienia, tu aż o rok. Budimex twierdzi, że w listopadzie zakończy część miejską dworca.
– Prace w części kolejowej trwają ze względu na większy zakres prac nieuwzględniony w projekcie budowlanym – dodatkowy remont dachu dworca. Będziemy go realizować w tym i w przyszłym roku – przekazał nam Michał Wrzosek, rzecznik Budimexu.
Przebudowa budynku dworca PKP w Rzeszowie przeciągnie się do końca 2024 roku. Będzie kosztowała prawie 23 mln zł. Cała budowa RCK jest współfinansowana przez Unię Europejską.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl