Zdjęcie: Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
Reklama

Około 100 mln zł będzie kosztowała budowa parkingu podziemnego przed dworcem PKP w Rzeszowie i remont budynku głównego dworca. Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne będzie, ale nie wiadomo, co z dworcem autobusowym.  

W poniedziałek do Rzeszowa przyjechali przedstawiciele władz PKP SA oraz PKP Polskich Linii Kolejowych, by z miastem Rzeszów podpisać wreszcie umowę o przekazaniu działek pod budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. W założeniu ma ono łączyć różne formy transportu. 

Budowa RCK wpisuje się w trwający od kilku miesięcy proces przebudowy peronów i budowy podziemnego przejścia, które połączy centrum miasta z osiedlem 1000-lecia. Teraz przyszła kolej na realizację nowego zadania – Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Mówi się o nim od wielu lat, tym razem kolejarze obiecują, że wreszcie biorą się do roboty.

Inwestycja upiększy miasto

Dla polityków nie ma lepszego czasu, by ambitne plany ogłaszać w okresie kampanii wyborczej. Tak też było w poniedziałek, gdy na podpisaniu umowy pojawił się m.in. rzeszowski poseł PiS Wojciech Buczak, który startuje w wyborach do Sejmu. Buczak, nie wiedzieć dlaczego, był… pierwszą osobą, która zabrała głos. 

Na uroczystości była także Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki, też startuje z listy PiS do Sejmu. Miasto Rzeszów reprezentował Tadeusz Ferenc. To on podpisał umowę z przedstawicielami spółek kolejowych. Na mocy dokumentu, miasto przejmie tereny PKP. W teorii największy dotychczasowy formalny problem związany z budową RCK rozwiązano. 

– Zmieniamy Rzeszów, to kolejna inwestycja, która upiększy miasto. Teren przydworcowy się zmieni – mówił Tadeusz Ferenc. – Rynek i dworzec PKP to najważniejsze punkty miasta. Rynek się zmienił, dworzec praktycznie nie – powiedział nam prezydent Rzeszowa. 

Na mocy podpisanego porozumienia, miasto wspólnie z koleją ogłoszą przetarg na wykonawcę modernizacji dworca PKP i budowę podziemnego parkingu na przydworcowym terenie.

– Parking przewidujemy na około 200 miejsc, będzie tam również postój taksówek, stacje rowerowe. Na powierzchni znajdzie się dworzec autobusowy, na którym zatrzymywać się będą tylko dalekobieżne i międzynarodowe autobusy – mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.   

Zdjęcie: Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Poszerzą drogi, wybudują rondo

Zmieni się także cały układ komunikacyjny wokół dworca. Miasto będzie też odpowiedzialne za przebudowę układu od placu Kilińskiego wzdłuż ulicy Kolejowej aż do ulicy Asnyka na wysokości Poczty Polskiej. Okolice placu Kilińskiego zostaną w miarę możliwości poszerzone, na wysokości Poczty Polskiej ma być wybudowane rondo. 

“Miejska” część inwestycji ma kosztować ok. 70 mln zł. PKP zaś będą pilotować proces modernizacji głównego budynku dworca PKP. Ta inwestycja jest szacowana na 29 mln zł. Budowa RCK ma być w 85 procentach finansowana z unijnych programów Polska Wschodnia i Infrastruktura i Środowisko. 

– Dworzec z zewnątrz się nie zmieni, ale wewnątrz poprawimy komfort i bezpieczeństwo pasażerów, będzie nowa informacja pasażerska. Dworzec dostosujemy do potrzeb osób niepełnosprawnych, matek z dziećmi, podróżnych przemieszczających się z dużymi bagażami – zapowiada Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP SA. 

Budynek dworca do podrasowania

Budynek dworca ma wizualnie przypominać dworzec z lat 60., z budynku zostaną usunięte pomarańczowe naleciałości powstałe w latach 90. PKP planuje modernizację dachu dworca, wymianę instalacji wewnętrznych budynku, a także renowację wiaty peronowej. W planach jest również przywrócenie dawnego zegara, który znajdował się na froncie dworca.

– Budynek dworca z zewnątrz chcemy tylko podrasować, bo to piękny obiekt modernistyczny – mówi nam Małgorzata Zielińska. 

Przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje modernizację budynku dworca i budowę parkingu podziemnego wraz z realizacją obu inwestycji, ma być ogłoszony w listopadzie br. – Jeśli nie będzie odwołań, firmę wybierzemy w grudniu – zapowiada Anna Kowalska.

W 2020 r. ma być gotowy projekt, pierwsze roboty w 2021 roku, finał przebudowy budynku dworca – koniec 2022 r., finał budowy podziemnego parkingu – koniec 2023 r. – To ambitny plan – przyznaje Małgorzata Zielińska. 

Zdjęcie: Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

RCK bez dworca autobusowego?

Co martwi? W koncepcji budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego nie ma przebudowy obskurnego dworca autobusowego PKS. Jego właścicielem jest Związek Gmin PKS, tworzony przez podrzeszowskie gminy. Związek nie ma pieniędzy na remont obiektu. Ratusz liczy, że nakłoni Związek, by zmienił wygląd dworzec autobusowy.

– Tak chcemy przeprowadzić budowę podziemnego parkingu oraz zmienić układ komunikacyjny wokół dworca, by przebudowany w przyszłości dworzec autobusowy tworzył jedną całość związaną z funkcjonowaniem RCK. Z podziemnego parkingu będzie można także przechodzić do tunelu prowadzącego na perony – mówi Anna Kowalska. 

Przydworcowy plac obecnie jest we władaniu firmy Wagabunda, która dzierżawi go od kolei. Gdy zostanie ustalony harmonogram prac, Wagabunda straci prawo do terenu. Okres wypowiedzenia dzierżawy placu wynosi miesiąc. – Nie chcemy z niego robić betonowej pustyni. Zależy nam, by było na nim jak najwięcej zieleni – twierdzi dyrektor Kowalska.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: