Zdjęcie: Materiały prasowe

Śmieci to duży problem nie tylko gospodarstw domowych czy zakładów przemysłowych, ale także biur. Z jednej strony trzeba je odpowiednio przygotować do przechowywania i oddawania odpadów, z drugiej – czynić to z głową. W ten sposób firma może znacznie ograniczyć wydatki związane ze śmieciami.

Zmiany w sprawie wywozu odpadów, zapoczątkowane kilka lat temu, dotyczą nie tylko gospodarstw domowych, ale i firm. Szerszy zakres obowiązków związanych z gospodarowaniem odpadami dotknął zarówno wielkie zakłady przemysłowe, jak i małe biura. Szczególnie te ostatnie powinny zdecydować się na segregację śmieci, jeśli chcą mniej płacić za ich wywóz. Niestety, w Polsce nadal jest z tym kłopot. O ile na przykład w Szwecji na wysypisko trafia jedynie 2% odpadów, w Polsce jest to aż 70%. Warto rozwiązać ten problem, bo wiążą się z tym korzyści dla firmy.

Jak segregować śmieci w biurze?

Pierwsza „rewolucja śmieciowa” w naszym kraju miała miejsce w 2013 roku. Wtedy duży nacisk położono na segregację odpadów. Na tym jednak nie poprzestano – kolejne radykalne zmiany w segregacji śmieci pojawiły się w lipcu 2017 roku. Wtedy zwiększono liczbę pojemników do czterech: niebieskiego (papier), zielonego (szkło), żółtego (metale, plastik) i brązowego (odpady biodegradowalne). Tego schematu powinien trzymać się każdy właściciel biura, jeśli chce segregować śmieci zgodnie z prawem.

Pierwsza kwestia to oczywiście zaopatrzenie się w odpowiednie kosze do segregacji śmieci. Warto dodać, że renomowana firma AJ Produktyoferuje zestawy obejmujące pojemniki do segregacji odpadów we wszystkich czterech wymienionych wyżej kategoriach. Dzięki temu nie trzeba ich kompletować oddzielnie, co najczęściej oznacza większy wydatek. Wybierając kosze, trzeba w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na ich pojemność. Im liczniejszy jest zespół, tym więcej odpadów będzie wytwarzanych, a zatem potrzebne będą większe pojemniki. Optymalnym rozwiązaniem są kosze o pojemności 120 l. Ważne jest również, aby wybrać kosze wysokiej jakości, solidnie wykonane, najlepiej z grubego plastiku, jakie bez problemu znajdziemy w AJ Produkty. Posłużą wówczas wiele lat i zapobiegnie się zagrożeniu łatwym ich pękaniem. Dodatkowo w komplecie z pojemnikami do segregacji AJ Produkty oferuje także dwa wózki. Służą one do umieszczania na nich koszy, co sprawia, że w każdej chwili łatwo je przemieścić (np. w celu opróżnienia przez odbiorcę odpadów). Pojemniki należy ustawić w bezpiecznym miejscu, niedostępnym dla wandali czy osób nieuprawnionych, które chciałyby nielegalnie wyrzucać tam odpadki, a jednocześnie tak, aby swobodnie mogli z nich korzystać pracownicy.

Zakup odpowiednich koszy do segregacji i właściwe ich umieszczenie w sąsiedztwie biura to najłatwiejsza część polityki gospodarowania odpadami. O wiele trudniejsze jest nauczenie pracowników, do których koszy należy wyrzucać poszczególne śmieci, a także wyrobienie w nich nawyku segregowania odpadów. Najlepiej przeprowadzić na ten temat szkolenie, podczas którego przekaże się im niezbędną wiedzę. Mimo że wśród Polaków rośnie świadomość ekologiczna, w tym dotycząca segregowania śmieci, to jednak jest w tym obszarze jeszcze wiele do zrobienia. Edukacja na ten temat w miejscu pracy może być dobrym rozwiązaniem i przyda im się także w domu.

Korzyści z segregowania odpadków

Na koniec warto wykazać, co tak naprawdę zyskuje firma, która sumiennie segreguje śmieci. Korzyści osiągane są na kilku poziomach. Po pierwsze, taka segregacja odpadów to optymalizacja wydatków związanych z wywozem śmieci. Nie ma co ukrywać – opłata za wywożenie odpadów zmieszanych jest zdecydowanie wyższa niż za śmieci segregowane, szczególnie w dużych miastach. W skali roku różnica może okazać się ogromna.

Kwestia finansowa nie wyczerpuje powodów, dla których przedsiębiorca powinien segregować odpady. Bardzo ważne są oczywiście korzyści ekologiczne. Trudno je przeliczać na pieniądze, ponieważ dbanie o naturalne środowisko i o czystość to powinność każdego odpowiedzialnego człowieka. Warto przy okazji dodać, że firma może się starać o różne certyfikaty (np. Zielone Biuro), które potwierdzają jej proekologiczne działania, tym samym budując pozytywny wizerunek na rynku. Taka reklama również jest nie do przecenienia. Warto zatem segregować śmieci w biurze, bo wiążą się z tym same korzyści – i nie jest to wcale trudne.

Reklama