Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła protest firmy Budimex, która zaskarżyła wybór wykonawcy rzeszowskiego łącznika z drogą ekspresową S19.

Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie na początku września wybrał ofertę firmy Skanska na wybudowanie około 4-kilometrowego odcinka łącznika od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty do węzła S19 Rzeszów Południe. Oferta Skanski wyniosła ponad 68 mln zł i była najniższa z ośmiu złożonych do przetargu.

Wśród oferentów był również Budimex, który za wybudowanie drogi zażądał 76 mln zł. Pozostałe oferty były jeszcze wyższe. Maksymalna wyniosła 96,5 mln zł.

Drogowcy zdecydowali się wybrać Skanskę, ale nie spodobało się to Budimexowi, który został wykluczony z przetargu, bo – zdaniem MZD – nie przedstawił wiarygodnych informacji, na jakiej podstawie wyliczył swoją kwotę.

Budimex wybór Skanski zaskarżył do Krajowej Izby Odwoławczej, co spowodowało, że MZD nie mógł we września podpisać umowy ze Skanską do czasu rozstrzygnięcia sporu. KIO przeanalizowała dokumenty i uznała, że skarga Budimexu zostaje odrzucona. To oznacza, że rzeszowscy drogowcy mają w końcu otwartą drogę do podpisania umowy ze Skanską.

– Stanie się to w październiku i w tym samym miesiącu będą mogły się rozpocząć prace budowlane – dowiadujemy się w Miejskim Zarządzie Dróg.

Skanska wybuduje 4-kilometrowy odcinek drogi od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty do węzła drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe (Kielanówka). Inwestycja będzie miała ogromne znaczenie dla ruchu w centrum Rzeszowa. Z miasta zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy.

Kierowcy jadący drogą krajową nr 9 będą mogli skręcić w łącznik z S19, ominąć Rzeszów, dojechać do autostrady A4 w kierunku na wschód i zachód, a także do S19 w kierunku na Lublin i Warszawę. Ciężarówki nie będą musiały wjeżdżać do centrum miasta.

Kierowcy omijać będą ulice Podkarpacką, Powstańców Warszawy, Armii Krajowej, Batalionów Chłopskich i Witosa. Z centrum Rzeszowa zostaną wyrzucone ciężarówki, których kierowcy korzystają z trasy Przemyśl – Kraków – Barwinek.

Budowa łącznika zostanie w 85 procentach sfinansowana z unijnego programu Polska Wschodnia. Inwestycja ma być zakończona najpóźniej jesienią przyszłego roku. Zostanie wybudowana droga dwujezdniowa (cztery pasy), a także ciągi pieszo-rowerowe, chodniki i drogi serwisowe. Nowością będzie również wiadukt, który powstanie w ciągu ul. Podkarpackiej, a pod nim rondo turbinowe.

Aby plany drogowców dotyczące wyrzucenia ciężarówek z centrum Rzeszowa zostały spełnione, musi być zakończona budowa 6-kilometrowego odcinka S19 węzeł Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka). Tę inwestycję realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. S19 na tym odcinku ma być gotowa w sierpniu 2017 r.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama