Reklama

Sukces rzeszowskich studentów w krajowym finale największego światowego konkursu technologicznego „Imagine Cup 2014”, organizowanego przez Microsoft. Drużyna studentów WSIiZ zwyciężyła w kategorii Games, a Politechniki Rzeszowskiej okazała się najlepsza w kategorii World Citizenship. Obie drużyny powalczą o finał światowy.

[Not a valid template]

W tegorocznej edycji Imagine Cup są 3 kategorie: World Citizenship, Games i Innovation. Drużyna studentów WSIiZ Hothead Ballon w składzie: Grzegorz Ziemba, Ivan Mazur, Mikołaj Birek (mentor zespołu) i Andrzej Michnia (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) zwyciężyła w kategorii Games, pokonując 4 najlepsze zespoły z Polski, które zakwalifikowały się do krajowego finału. W tej samej kategorii 4 miejsce zdobyła inna drużyna z WSIiZ Mobi Games z grą Cloud Rider . Zespoły stworzyły projekty gier wraz z prezentacją wideo i instrukcją obsługi, które pod koniec marca oceniała komisja konkursowa i zakwalifikowała do finału.

– Finał krajowy miał 2 etapy. W pierwszym, przeprowadzonym w siedzibie Microsoft w Warszawie, każda drużyna wykonała 2 prezentacje gry, przy 2 różnych zespołach jury. Po obradach jury wyłoniło 3 najlepsze  projekty, które zakwalifikowały się do ścisłego finału, jaki odbył się 10 kwietnia Instytucie Wzornictwa Przemysłowego – zdradza szczegóły Mikołaj Birek, mentor zwycięskiego zespołu.

Stworzyli grę na urządzenia mobilne i komputer

Podczas gali finałowej drużyny prezentowały projekty nie tylko przy jury, ale przy pełnej widowni. Największe uznanie zdobyła gra Lore  stworzona przez zespół WSIiZ. Aplikacja przeznaczona jest na platformy Windows, Windows Phone i Android. Fabuła umiejscowiona jest w małym, papierowym królestwie, w którym gracz przejmuje kontrolę nad elementami scenografii, dzięki czemu może usuwać przeszkody lub rozwiązywać zagadki. Scenografia i motywy fabularne oparte są na mniej znanych baśniach braci Grimm i polskich, np. o kwiecie paproci.

– Gra ma duży walor edukacyjny, rozwija kreatywność i wyobraźnię, co podkreślali oceniający ją eksperci. Gracz może ingerować w treść historii, wybierając różne zakończenia. Jeśli okażą się niesatysfakcjonujące, może cofnąć się w czasie i wykreować nową treść – opisuje Mikołaj Birek.

– Poziom konkursu co roku jest coraz wyższy, dlatego bardzo się cieszę z sukcesu i gorąco trzymam kciuki za kwalifikację do finałów światowych – mówi dr Marek Jaszuk z Katedry Zastosowań Systemów Informatycznych Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, opiekun drużyny.

W tej samej kategorii Games drugie miejsce zajął projekt MyCreature drużyny TheSpawners z Politechniki Rzeszowskiej w składzie: Jakub Hossa, Michał Sondej, Dominika Kusy, Marcin Szetela, dr inż. Bartosz Trybus (mentor). Gra dotyczy genetyki, edukacji i rozrywki. Funkcjonuje w formie zabawki typu tamagotchi. Użytkownik konstruuje istotę korzystając z dostępnych elementów, a następnie przeprowadza ją przez kolejne etapy rozwoju, przy okazji nabywając wiedzy z różnych dziedzin.

Kontroler twarzy najlepszy

Inna drużyna Politechniki Rzeszowskiej – Power of Vision – okazała się najlepsza w kategorii w kategorii World Citizenship. Zaprojektowała tzw. kontroler twarzy (Face Controller). Pracuje on w dwóch trybach: platformy – użytkownik jest w stanie uruchamiać dedykowane aplikacje przystosowane dla osób niepełnosprawnych oraz tryb kontrolera – tu użytkownik może korzystać ze  wszystkich funkcji oraz programów wykorzystując jedynie ruchy  głowy, twarzy oraz mowy. Możliwe jest także sterowanie aplikacjami za pomocą mowy. Użytkownik może „rozmawiać z komputerem”, a on będzie wykonywał jego polecenia.

– Na przykład poleceniem “check mail” możemy sprawdzić czy w naszej skrzynce email są jakieś nowe wiadomości. Ten system ma umożliwić osobom z dysfunkcją kończyn górnych korzystanie z nowoczesnych technologii  – mówi Norbert Pisz z Power of Vision.  Inspiracją do stworzenia takiego projektu przez studentów była niepełnosprawna osoba, która z uwagi na brak rąk i nóg, z komputera korzysta tylko za pośrednictwem innych osób.

– W następnym tygodniu będziemy nagrywać prezentacje w profesjonalnym studiu w Warszawie, a przygotowywać się będziemy w siedzibie firmy Microsoft – dodaje Norbert Pisz. Oprócz niego, w drużynie są jeszcze: Sylwia Perykasza, Daniel Pomianek, Tomasz Pleśniak, Piotr Wrotny i dr inż Tomasz Kapuściński (mentor).

Świetny początek kariery zawodowej

Od lat Imagine Cup pomaga w rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości wśród studentów wszystkich kierunków. Konkurs stworzył możliwości dla osób, które chcą dowiedzieć się, jak w nieodległej przyszłości rozpocząć własną działalność i wcielać swoje pomysły w życie.

– Cel konkursu to zaistnienie w branży i pokazanie się najlepszym ekspertom i fachowcom w tej dziedzinie. Mamy już pierwsze propozycje współpracy, co nas bardzo cieszy. Planujemy wykorzystać tę grę komercyjnie – nie ukrywa Grzegorz Ziemba z zespołu WSIiZ.

Laureaci I miejsc w każdej z kategorii będą reprezentować Polskę w półfinałach światowych odbywających się online. Wyłonione w półfinałach drużyny będą konkurować o najwyższe miejsca w finałach światowych w Seattle.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

2 KOMENTARZE

Comments are closed.