Ponad 17 mln zł będzie kosztowała koncepcja programowa dla drogi ekspresowej S19 od węzła Babica do węzła Domaradz, a dla dwóch kolejnych odcinków wybrano najkorzystniejsze oferty.
Koncepcję dla „ekspresówki” od węzła Babica do węzła Domaradz (ok. 23,5 km) przygotuje rzeszowska firma Promost Consulting, które jest liderem konsorcjum, biorącym udział w przedsięwzięciu. Do Promostu dołączą jeszcze dwie spółki: Partnerzy – IRP Biuro Projektów oraz Zakład Usług Geologicznych i Projektowych Budownictwa i Ochrony Środowiska Geotech.
Umowa na koncepcję programową dla tego odcinka odcinka S19 wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym została podpisana w poniedziałek. Firmy mają 26 miesięcy na zrealizowanie kontraktu. W koncepcji programowej ma się znaleźć m.in. analiza i prognoza ruchu na S19, szacowane koszty inwestycji, najlepsze rozwiązania techniczne planowanej drogi. Zostanie wykonana także opinia geotechniczna, dokumentacja hydrogeologiczna i badania podłoża gruntowego.
Koncepcja programowa ma doprecyzować wypracowane dotychczas przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad założenia projektu budowy S19. Wykonawcy kontraktu mają przedstawić różne warianty obiektów drogowych i inżynierskich. Koncepcja zostanie wykorzystania do wyboru firmy, która wybuduje S19 na wspomnianym odcinku.
S19 od węzła Babica do węzła Domaradz ma być zrealizowana w systemie „projektuj i buduj”. Na ponad 23-kilometrowej trasie (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku) przewidziane są trzy tunele o łącznej długości ok. 4,6 km, siedem wiaduktów i 11 estakad.
W poniedziałek wybrano także najkorzystniejsze oferty na wykonanie koncepcji programowej dwóch kolejnych odcinków S19: od węzła Domaradz do węzła Miejsce Piastowe (22,7 km) i od węzła Miejsce Piastowe do węzła Dukla (10,4 km). Najkorzystniejsze oferty na oba odcinki złożyła firma Ivia z Katowic.
Wartość oferty na pierwszy odcinek to 9,3 mln zł, termin realizacji 22 miesiące, natomiast na drugi odcinek oferta wyniosła 4,5 mln zł, z terminem realizacji 19 miesięcy. – Jeśli w ciągu 10 dni nie wpłyną odwołania, to po wniesieniu finansowego zabezpieczenia możliwe będzie podpisanie z wyłonionymi wykonawcami umów – zapowiedziała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
– Podpisana dzisiaj umowa na przygotowanie odcinka drogi ekspresowej oraz wybór najkorzystniejszych ofert na dwa kolejne odcinki S19 na Podkarpaciu to kolejne, jakże ważne kroki do powstania szlaku Via Carpathia w Polsce. To także potwierdzenie tego, że realizujemy nasze obietnice. S19 ma zapewnione finansowanie, a coraz więcej odcinków jest kierowanych do realizacji – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury
Drogowcy są na etapie wyboru najkorzystniejszej oferty dla ostatniego odcinka S19 – od węzła Dukla do Barwinka (granica państwa) o długości 18,3 km.
S19 wchodzi w skład szlaku Via Carpathia, który ma połączyć północ i południe Europy – Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym. W Polsce droga ma liczyć łącznie ok. 760 km i przebiegać drogami S8 i S19.
Podkarpacki odcinek „ekspresówki” będzie liczył ok. 170 km. Do tej pory wybudowano ponad 30 km drogi. Na kolejne 33 km opracowywana jest koncepcja. Na sześć odcinków (54,2 km) trwa analiza ofert w przetargu „projektuj i buduj”. Na trzy odcinki (51,4 km) analizowane są oferty koncepcji programowej.
Politycy PiS obiecują, że S19 ma być gotowa do 2024 roku, a jeszcze wcześniej, bo w 2021 roku, odcinek Rzeszów – Lublin.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl