Zdjęcie: Sebastian Fiedorek / Rzeszów News
Reklama

W niespełna trzy lata Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie ma zrealizować Podmiejską Kolej Aglomeracyjną. Jej częścią jest m.in. budowa nowej linii z Rzeszowa na lotnisko w Jasionce. 

W poniedziałek podczas wideokonferencji umowę na PKA podpisali władze województwa podkarpackiego oraz Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Brali też w tym udział m.in. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel i wojewoda podkarpacki Ewa Leniart. 

PKA to największy projekt kolejowy na Podkarpaciu, który ma sprawić, że dojazd do Rzeszowa z Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej i Strzyżowa będzie łatwiejszy i szybszy.  Pociągi w godzinach szczytu mają kursować co 30 minut, poza szczytem co godzinę, w dni wolne od pracy co 120 minut. 

Oprócz nowych przystanków i peronów, mają powstać także parkingi “Park&Drive” i stojaki na rowery. Znakiem firmowym PKA mają być nie tylko częste kursy pociągów, ale również budowa nowej 5-kilometrowej linii, która połączy Rzeszów z lotniskiem w Jasionce. Podróż z centrum Rzeszowa na lotnisko ma trwać zaledwie 14 minut. 

– To o połowę krócej niż półgodzinna podróż autobusem czy samochodem – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. 

Ogromny skok cywilizacyjny

Cały projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej jest warty ok. 660 mln zł, z czego prawie 300 mln zł już wydano na 10 szynobusów firmy Newag, a 368 mln zł ma kosztować budowa infrastruktury kolejowej. I to właśnie na tą drugą część PKA w poniedziałek podpisano umowę. Unia Europejska dokłada prawie 210 mln zł.

– Ta inwestycja poprawi także znacząco konkurencyjność kolei – mówi Andrzej Bittel.

Kwota 368 mln zł może zaskakiwać, bo jeszcze w lipcu br. Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie na stole położyło ofertę w wysokości 491 mln zł. PKP PLK przeprowadziły aukcję elektroniczną i firmy startujące w przetargu znacząco obniżyły oferty. PLK zapewnia, że projekt PKA nie będzie “odchudzony”.  

– Wielki projekt, wielki dzień dla nas. Nie wszyscy muszą mieszkać w Rzeszowie, ważne żeby mieli wygodny dojazd do stolicy regionu – powiedział Piotr Pilch. – Dla Podkarpacia to ogromny skok cywilizacyjny. Kolej aglomeracyjna znacząco ułatwi mieszkańcom powiatowych miast dojazd do pracy, szkół – podkreśla wojewoda Ewa Leniart.

Linia kolejowa powstaje nie tylko z myślą o podróżnych, ale także osobach, które pracują w firmach ulokowanych w strefie ekonomicznej “Aeropolis”. Na trasie powstanie dodatkowy przystanek Park Technologiczny. Wybudowane będą także 4 przejazdy kolejowo-drogowe. 

15 dodatkowych przystanków

Oprócz dwóch przystanków na nowej linii do lotniska będą także dodatkowe przystanki na trasach wylotowych z Rzeszowa. Na linii do Kolbuszowej będą nowe przystanki Rzeszów Północny, Głogów Młp., Osiedle Niwa, Kolbuszowa Górna. PKP PLK obiecuje dogodny dostęp do kolei na przystanku Zaczernie oraz na stacji Kolbuszowa, gdzie będą dodatkowe perony. 

Na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa podróżni zyskają nowe przystanki – w mieście Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego, a dalej na trasie jeszcze cztery dodatkowe: Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa i Glinik Charzewski. Zainstalowane zostaną stojaki rowerowe. Planowana jest także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.

Również na trasie z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. W Sędziszowie Małopolskim zaplanowany jest dodatkowy przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni. PKA przewiduje budowę 4 mijanek na dwóch trasach z Rzeszowa – do Kolbuszowej i do Strzyżowa.

– PKA to zupełnie nowa forma podróżowania, jakiej w naszym województwie jeszcze nie było. Zupełnie zmieni sposób myślenia o przemieszczaniu się, podróżowaniu do pracy i nie tylko. Dla wielu mieszkańców, Rzeszów będzie jeszcze bliższy, a droga do stolicy województwa szybsza i bardziej komfortowa – obiecuje marszałek Władysław Ortyl.

PKA w 32 miesiące 

PKA ma być uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia z trzema miastami: Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91), Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91), Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106, na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane)

Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu elektryfikacji linii 71, będą uruchomione połączenia relacji Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów (linia 71). Ostatnim etapem będą połącznia z Rzeszowa do Jasionki, które ruszą po wybudowaniu nowej linii do lotniska. Cały projekt PKA ma być zrealizowany w 32 miesiące, czyli w niespełna trzy lata.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: