– To przede wszystkim wielkie zwycięstwo naszych klientów zarówno biznesowych jak i indywidualnych – twierdzi Grzegorz Maj, prezes firmy Availo z podrzeszowskiej Jasionki, która świadczy telefoniczne usługi prawne dla przedsiębiorców.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odrzucił skargę Krajowej Izby Radców Prawnych przeciwko operatorowi telekomunikacyjnemu Polkomtel oraz współpracującej z nim firmie Availo z Jasionki. Izba domagała się wszczęcia przeciwko Polkomtelowi i Availo postępowania dotyczącego stosowania „praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów”.
Zarówno Polkomtel, jak i Availo oferują i organizują pomoc prawną dla abonentów biznesowych (przedsiębiorców), która świadczona jest przez telefon oraz e-mail. Działalność obu firm zakwestionowała Krajowa Izba Radców Prawnych, twierdząc, że są poważne wątpliwości co do identyfikacji klientów Polkomtela i Availo, promocji usług, a nawet ceny dostępu do prawniczych usług.
Availo odpowiadało, że usługi, które świadczy z Polkomtelem, są wyłącznie dla przedsiębiorców. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że skarga KIRP „nie jest sprawą konsumencką i leży poza kompetencjami Prezesa UOKiK”, dlatego nie będzie w tej sprawie podejmował żadnych działań.
Availo twierdzi, że decyzja UOKiK oznacza „klęskę samorządów prawnych”. Według podrzeszowskiej firmy od początku wprowadzenia przez nią telefonicznych porad prawnych dla przedsiębiorców tradycyjne środowiska prawnicze utrudniały jej życie. Kilka miesięcy temu w mediach pojawiły się nieoficjalne zarzuty wobec Availo oraz Polkomtela, że łamią oni Kodeks Etyki Adwokackiej i naruszają godność zawodu prawnika. Ceny, które obie firmy oferują za usługi prawnicze, są dużo niższe niż w tradycyjnych kancelariach.
Naczelna Rada Adwokacka wystosowała apel o zaprzestanie świadczenia i promocji telefonicznych porad prawnych przez Availo. Apel został opublikowany na łamach m.in. Gazety Prawnej. Gdy nie przyniósł on efektów, do ofensywny przeciwko Availo włączyła się wspomniana Krajowa Izba Radców Prawnych, której skarga też została odrzucona.
Grzegorz Maj, prezes Availo, o decyzji UOKiK mówi tak: – To przede wszystkim wielkie zwycięstwo naszych klientów zarówno biznesowych jak i indywidualnych. Przez ostatnie miesiące miałem wrażenie, że nasza firma oraz prawnicy, z którymi mam przyjemność współpracować są celem ataków samorządów prawniczych wyłącznie dlatego, że wprowadziliśmy na rynek nową – tanią i wygodną ofertę porad prawnych.
Zdaniem Maja, to właśnie cena usług zabolała samorządy prawnicze, które chciały ograniczyć konkurencję na rynku prawnym i zamknąć Polakom dostępu do pomocy prawnej.
– Zastanawia mnie fakt, dlaczego tradycyjne samorządy prawnicze chcą, żeby polskie społeczeństwo było odcięte od możliwości, jakie daje połączenie nowoczesnych technologii z profesjonalną pomocą prawną. Przecież od dawna rozwiązania takie jak prawo direct są chętnie i często stosowane m.in. przez blisko 100 mln Amerykanów, a także przez naszych europejskich sąsiadów – Niemców i Skandynawów – twierdzi Grzegorz Maj.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl