Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów
Reklama

Tym razem chodzi o ponad 10-kilometrowy odcinek Podgórze – Kamień. Pochłonie on prawie 334 mln zł. Będzie gotowy pod koniec 2021 roku.

Małgorzata Waksmundzka-Szarek, rzecznik Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, w poniedziałek (2 marca) poinformowała, że wojewoda podkarpacki, Ewa Leniart, wydała zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na odcinek S19 Podgórze – Kamień.

To już drugi ZRID wydany przez wojewodę w ostatnich dniach. Poprzedni dotyczył odcinka Lasy Janowskie – Zdziary (9 km). – W trakcie procedowania znajduje się ostatni z sześciu odcinków w kierunku województwa lubelskiego – odcinek Kamień – Sokołów Małopolski – przekazuje Małgorzata Waksmundzka-Szarek. 

Budową 10,5-kilometrowego odcinka Podgórze – Kamień zajmie się Budimex. Umowa z firmą, którą podpisano w sierpniu 2018 r., opiewa na 333,5 mln zł. “Ekspresówka” na tym odcinku będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie m.in. 5 mostów, 8 wiaduktów, przejście dla zwierząt, 5 przepustów oraz dwa węzły – Podgórze i Nowy Kamień.

– Inwestycja ma być zrealizowana w 34 miesiące, czyli na koniec 2021 roku – poinformował Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Teraz Budimex wejdzie na plac budowy. Stanie się to po pięciu latach od ogłoszenia przetargu na budowę tego fragmentu S19. Małgorzata Waksmundzka-Szarek twierdzi, że łączna długość odcinków “ekspresówki”, które mają pozwolenie na budowę, obejmie 46 km. Na czterech odcinkach w kierunku Lublina pracę już się rozpoczęły. 

Według zapowiedzi GDDKiA, z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Młp. w połowie 2022 r. 

Odcinek Podgórze – Kamień rozpocznie się przed węzłem Podgórze przecinającego trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką 861. Następnie trasa omija kompleks leśny i na granicy trzech powiatów – niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego – przetnie drogę powiatową w sąsiedztwie Wólki Łętowskiej. W tym miejscu powstanie węzeł Nowy Kamień.

Następnie biegnąc w kierunku zachodnim, S19 przetnie istniejącą drogę nr 19 i stworzy węzeł Kamień, przed którym skończy się wspomniany odcinek. Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Młp. jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. Łączna wartość 12 projektów to ok. 4,5 mld zł, dofinansowanie wyniesie ok. 2,3 mld zł.

Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów

S19 jest częścią polskiego odcinka szlaku Via Carpathia. W Polsce szlak będzie miał ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy.

Podkarpacki odcinek S19 docelowo ma mieć ok. 169 km. W tej chwili kierowcy mogą korzystać z ponad 30-kilometrowego odcinka “ekspresówki” od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: