Maskarada już się skrada do Rzeszowa. Od środy spektakle na scenie i w plenerze, gra miejska, czytania współczesnych sztuk teatralnych dla dzieci i młodzieży.
Międzynarodowy Festiwal Teatru Ożywionej Formy „Maskarada” wraca po raz dziewiąty do Rzeszowa. Tym razem odbędzie się pod hasłem „Bliżej”. – Chcemy, aby widz mógł poczuć sztukę, mieć ją na wyciągnięcie ręki. Chcemy stworzyć sposobność do pobycia razem, blisko siebie – wyjaśnia Jacek Popławski, zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Maska.
Festiwal w tym roku odbędzie się w dniach 13-17 czerwca i będzie szczególnie dedykowany młodym ludziom wieku 4-8 lat – dla nich spektakle będą odbywać się do południa – i dla młodzieży w wieku 11 lat w górę (spektakle popołudniowe). – Podział spektakli będzie sprawiedliwy, po pięć na każda grupę wiekową – zapewnia Popławski.
Podczas Maskarady zobaczymy dziesięć spektakli konkursowych, które mają już na swoim koncie wiele nagród na prestiżowych festiwalach, ale jednocześnie nie są jeszcze ograne oraz cztery widowiska pozakonkursowe.
W konkursie wezmą udział: „Kamień na kamieniu” Teatru De home Dibuiat, który jest poruszającym wyobraźnię spektaklem dla dzieci, który wykorzystuje do opowiedzenia historii nieożywione przedmioty; „Dzień osiemdziesiąty piąty” Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, który stanowi luźną interpretację opowiadania Ernesta Hemingway’a „Stary człowiek i morze”. Spektakl opowiada nową historię, która rozgrywa się tuż obok nas. Główny bohater przebywa w szpitalu. Zapomniany przez rodzinę i przyjaciół wyrusza w swój ostatni rejs, w którym towarzyszy mu młody pielęgniarz.
Na scenie Maski pojawi się także „Dzień Osiemdziesiąty Piąty”, który porusza uniwersalne kwestie, takie jak strach przed śmiercią i nieznanym, podkreślając jednocześnie, jak ważne jest wyzbycie się lęków i dążenie do obranego celu.
Kolejna festiwalowa propozycja jest od Olsztyńskiego Teatru Lalek i nosi tytuł „Pan Lampa”. Ten spektakl to historia o przemiłym staruszku, któremu głowa świeci jak lampa. Pan Lampa mieszka – w dużym, starym, skrzypiącym i drewnianym domu zwanym Domczyskiem – ze swoją wierną towarzyszką Piesą. Długo mieszkali sami, ale odkąd głowa Pana Lampy zaczęła świecić, do ich domu schodzą się dziwne stworzenia i postacie, które w normalnym świecie nie mogły znaleźć sobie miejsca.
Natomiast „Baron Münchhausen” z Teatru Animacji to z kolei spektakl dla dociekających prawdy. Posługując się muzyką i obrazem twórcy opowiadają zdarzenia, których sens naświetlają z różnych stron, dając im szansę na zaistnienie z różnych punktów widzenia, pozwalając odbiorcy na własny wybór. Próbując dotrzeć do prawdy bezwzględnej, podróżnicy dowiadują się, że podróż ta nie ma końca…
Na Festiwal w Rzeszowie przyjedzie także Teatr Lalka z „Krawcem Niteczką”. Akcja teatralnej adaptacji baśni Kornela Makuszyńskiego rozpięta została pomiędzy pracownią krawiecką a… niebem. Droga, jaką odbywa tytułowy bohater – krawiec Józef Niteczka – pełna jest przygód i niebezpieczeństw. W lalkowym przedstawieniu przyjaźń zostanie wystawiona na niejedną próbę, a serce nie raz zabije mocniej ze strachu albo z miłości.
Nie zabraknie także „Biografii” w wykonaniu petersburskiego teatru Karlsson Haus, która jest historią życia, spisaną przez Hansa Christiana Andersena w 1842 roku i zatytułowaną przez niego „Brzydkie kaczątko”.
Kolejne propozycje festiwalowe to: „Dwie wyspy” Teatru Lalki i Aktora „Kubuś”, ” oraz „Solo” z teatru Compagina Walter Broggini.
Spektakl „Dwie wyspy” to pełna ciepła i humoru opowieść o różnych odcieniach uczuć, która powstała z inspiracji niezwykle popularną książką „Dwoje ludzi”. Jej autorka, Iwona Chmielewska, jest jedną z najlepszych ilustratorek w Polsce, znaną i docenianą także na świecie.
Natomiast „Solo” jest czarną komedią dla młodzieży i dorosłych, wyrafinowanym i sardonicznym obrazem śmierci. Przedstawienie jest skomponowane z scenek różnej długości, które opowiadają przygody i doświadczenia bohaterów zmuszonych do zmierzenia się twarzą w twarz z nieuchronnym przeznaczeniem rodzaju ludzkiego, próbujących podejmować upartą lecz daremną walkę. Przedstawienie podąża wąską ścieżką pomiędzy makabrą i ironią, nie używając werbalnego języka a wyłącznie gestów lalek.
Dwie ostatnie konkursowe propozycje to „Karmelek” Białostockiego Teatru Lalek i „Zielona gęś” Teatru Banialuka. Pierwszy spektakl to ciepła, pełna humoru opowieść o poszukiwaniu czegoś, co czyni nas potrzebnymi, czegoś, co moglibyśmy ofiarować naszym Najbliższym, a co – jak się wraz z naszym Karmelkiem dowiemy – jest całkowicie niematerialne.
Druga sztuka to kabaretowo-lalkowa interpretacja tekstu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego tworzącego cykl Teatrzyk „Zielona Gęś”. Obok aktorów w żywym planie w spektaklu zobaczymy lalki przedstawiające: Hermenegildę Kociubińską, Psa Fafika, Osiołka Porfiriona, Piekielnego Piotrusia, Alojzego Gżegżółkę i Profesora Bączyńskiego. Reżyser i autor scenariusza Paweł Aigner wraz ze scenografem Pavelem Hubičką, kompozytorem Piotrem Klimkiem oraz zespołem Banialuki stworzyli przedstawienie, które przenosi widzów w surrealistyczną przestrzeń kabaretu.
Poza konkursem zobaczymy na deskach Maski rodzimego „Gwiezdnika”, „Cyrk Tarabumba” (Teatr Kliniki Lalek), „W kole” (Teatr Baj) i „Bestariusz słowiański (Akademia Teatralna w Warszawie Wydział Lalkarski w Białymstoku.
Konkursowe spektakle oceniać będzie jury profesjonalne oraz jury dziecięce i młodzieżowe, zostanie także przyznana nagroda tajnego jurora. – Przewodniczącym jury jest prof. Leszek Mądzik. W skład jury wejdą także Bożena Sawicka z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Waldemar Wolański, lalkarz i reżyser – mówi Monika Szela, dyrektor Teatru Maska.
Werdykt będzie wydawać także jury dziecięce składające się z młodych osób uczęszczających do teatralnej akademii przy Masce. Będzie też tajny juror. – Jego nazwisko zdradzimy dopiero w dniu ogłoszenia wyników – zapowiada Szela.
Przedstawieniom towarzyszyć będą warsztaty, spotkania z twórcami, wystawy, czytania dramatów i inne wydarzenia. Warto dodać także, że Maskarada otrzymała dofinansowanie na dwa lata w kwocie ok. 90 tys. i 127 tys. zł z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i 120 tys. zł z budżetu Miasta Rzeszowa. To oznacza, że twórcy festiwalu mogą już teraz spokojnie planować kolejną jubileuszową edycją Maskarady.
PROGRAM FESTIWALU TEATRÓW OŻYWIONEJ FORMY „MASKARADA”:
13 czerwca (środa)
– 9:00 KAMIEŃ PO KAMIENIU (EL TEATRE DE L’HOME DIBUIXAT, Castelló de la Plana, Hiszpania), spektakl dla widzów od 2 lat, scena Kacperek, 30 min., spektakl w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski