Fot. Materiały Teatru Maska. Na zdjęciu spektakl BARON MÜNCHHAUSEN
Reklama

Maskarada już się skrada do Rzeszowa. Od środy spektakle na scenie i w plenerze, gra miejska, czytania współczesnych sztuk teatralnych dla dzieci i młodzieży. 

Międzynarodowy Festiwal Teatru Ożywionej Formy „Maskarada” wraca po raz dziewiąty do Rzeszowa. Tym razem odbędzie się pod hasłem „Bliżej”. – Chcemy, aby widz mógł poczuć sztukę, mieć ją na wyciągnięcie ręki. Chcemy stworzyć sposobność do pobycia razem, blisko siebie – wyjaśnia Jacek Popławski, zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Maska.

Festiwal w tym roku odbędzie się w dniach 13-17 czerwca i będzie szczególnie dedykowany młodym ludziom wieku 4-8 lat – dla nich spektakle będą odbywać się do południa – i dla młodzieży w wieku 11 lat w górę (spektakle popołudniowe). – Podział spektakli będzie sprawiedliwy, po pięć na każda grupę wiekową – zapewnia Popławski. 

Podczas Maskarady zobaczymy dziesięć spektakli konkursowych, które mają już na swoim koncie wiele nagród na prestiżowych festiwalach, ale jednocześnie nie są jeszcze ograne oraz cztery widowiska pozakonkursowe. 

W konkursie wezmą udział: „Kamień na kamieniu” Teatru De home Dibuiat, który jest poruszającym wyobraźnię spektaklem dla dzieci, który wykorzystuje do opowiedzenia historii nieożywione przedmioty; „Dzień osiemdziesiąty piąty” Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, który stanowi luźną interpretację opowiadania Ernesta Hemingway’a „Stary człowiek i morze”. Spektakl opowiada nową historię, która rozgrywa się tuż obok nas. Główny bohater przebywa w szpitalu. Zapomniany przez rodzinę i przyjaciół wyrusza w swój ostatni rejs, w którym towarzyszy mu młody pielęgniarz.

Na scenie Maski pojawi się także „Dzień Osiemdziesiąty Piąty”, który porusza uniwersalne kwestie, takie jak strach przed śmiercią i nieznanym, podkreślając jednocześnie, jak ważne jest wyzbycie się lęków i dążenie do obranego celu.

Kolejna festiwalowa propozycja jest od Olsztyńskiego Teatru Lalek i nosi tytuł „Pan Lampa”. Ten spektakl to historia o przemiłym staruszku, któremu głowa świeci jak lampa. Pan Lampa mieszka – w dużym, starym, skrzypiącym i drewnianym domu zwanym Domczyskiem – ze swoją wierną towarzyszką Piesą. Długo mieszkali sami, ale odkąd głowa Pana Lampy zaczęła świecić, do ich domu schodzą się dziwne stworzenia i postacie, które w normalnym świecie nie mogły znaleźć sobie miejsca.

Natomiast „Baron Münchhausen” z Teatru Animacji to z kolei spektakl dla dociekających prawdy. Posługując się muzyką i obrazem twórcy opowiadają zdarzenia, których sens naświetlają z różnych stron, dając im szansę na zaistnienie z różnych punktów widzenia, pozwalając odbiorcy na własny wybór. Próbując dotrzeć do prawdy bezwzględnej, podróżnicy dowiadują się, że podróż ta nie ma końca…

Na Festiwal w Rzeszowie przyjedzie także Teatr Lalka z „Krawcem Niteczką”. Akcja teatralnej adaptacji baśni Kornela Makuszyńskiego rozpięta została pomiędzy pracownią krawiecką a… niebem. Droga, jaką odbywa tytułowy bohater – krawiec Józef Niteczka – pełna jest przygód i niebezpieczeństw. W lalkowym przedstawieniu przyjaźń zostanie wystawiona na niejedną próbę, a serce nie raz zabije mocniej ze strachu albo z miłości.

Nie zabraknie także „Biografii” w wykonaniu petersburskiego teatru Karlsson Haus, która jest historią życia, spisaną przez Hansa Christiana Andersena w 1842 roku i zatytułowaną przez niego „Brzydkie kaczątko”.

Kolejne propozycje festiwalowe to: „Dwie wyspy” Teatru Lalki i Aktora „Kubuś”, ” oraz „Solo” z teatru Compagina Walter Broggini.

Spektakl „Dwie wyspy” to pełna ciepła i humoru opowieść o różnych odcieniach uczuć, która powstała z inspiracji niezwykle popularną książką „Dwoje ludzi”. Jej autorka, Iwona Chmielewska, jest jedną z najlepszych ilustratorek w Polsce, znaną i docenianą także na świecie. 

Natomiast „Solo” jest czarną komedią dla młodzieży i dorosłych, wyrafinowanym i sardonicznym obrazem śmierci. Przedstawienie jest skomponowane z scenek różnej długości, które opowiadają przygody i doświadczenia bohaterów zmuszonych do zmierzenia się twarzą w twarz z nieuchronnym przeznaczeniem rodzaju ludzkiego, próbujących podejmować upartą lecz daremną walkę. Przedstawienie podąża wąską ścieżką pomiędzy makabrą i ironią, nie używając werbalnego języka a wyłącznie gestów lalek.

Dwie ostatnie konkursowe propozycje to „Karmelek” Białostockiego Teatru Lalek  i „Zielona gęś” Teatru Banialuka. Pierwszy spektakl to ciepła, pełna humoru opowieść o poszukiwaniu czegoś, co czyni nas potrzebnymi, czegoś, co moglibyśmy ofiarować naszym Najbliższym, a co – jak się wraz z naszym Karmelkiem dowiemy – jest całkowicie niematerialne.

Druga sztuka to kabaretowo-lalkowa interpretacja tekstu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego tworzącego cykl Teatrzyk „Zielona Gęś”. Obok aktorów w żywym planie w spektaklu zobaczymy lalki przedstawiające: Hermenegildę Kociubińską, Psa Fafika, Osiołka Porfiriona, Piekielnego Piotrusia, Alojzego Gżegżółkę i Profesora Bączyńskiego. Reżyser i autor scenariusza Paweł Aigner wraz ze scenografem Pavelem Hubičką, kompozytorem Piotrem Klimkiem oraz zespołem Banialuki stworzyli przedstawienie, które przenosi widzów w surrealistyczną przestrzeń kabaretu.

Poza konkursem zobaczymy na deskach Maski rodzimego „Gwiezdnika”, „Cyrk Tarabumba” (Teatr Kliniki Lalek), „W kole” (Teatr Baj) i „Bestariusz słowiański (Akademia Teatralna w Warszawie Wydział Lalkarski w Białymstoku. 

Konkursowe spektakle oceniać będzie jury profesjonalne oraz jury dziecięce i młodzieżowe, zostanie także przyznana nagroda tajnego jurora. – Przewodniczącym jury jest prof. Leszek Mądzik. W skład jury wejdą także Bożena Sawicka z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Waldemar Wolański, lalkarz i reżyser – mówi Monika Szela, dyrektor Teatru Maska. 

Werdykt będzie wydawać także jury dziecięce składające się z młodych osób uczęszczających do teatralnej akademii przy Masce.  Będzie też tajny juror. – Jego nazwisko zdradzimy dopiero w dniu ogłoszenia wyników – zapowiada Szela. 

Przedstawieniom towarzyszyć będą warsztaty, spotkania z twórcami, wystawy, czytania dramatów i inne wydarzenia. Warto dodać także, że Maskarada otrzymała dofinansowanie  na dwa lata w kwocie ok. 90 tys. i 127 tys. zł z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i 120 tys. zł  z budżetu Miasta Rzeszowa. To oznacza, że twórcy festiwalu mogą już teraz spokojnie planować kolejną jubileuszową edycją Maskarady. 

PROGRAM FESTIWALU TEATRÓW OŻYWIONEJ FORMY „MASKARADA”: 

13 czerwca (środa)

– 9:00 KAMIEŃ PO KAMIENIU (EL TEATRE DE L’HOME DIBUIXAT, Castelló de la Plana, Hiszpania), spektakl dla widzów od 2 lat, scena Kacperek, 30 min., spektakl w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski

OFICJALNE ROZPOCZĘCIE FESTIWALU             
 
-11:00 GWIEZDNIK (TEATR MASKA W RZESZOWIE), spektakl dla widzów od 6 lat, duża scena, 60 min.
 
– 18:00 DZIEŃ OSIEMDZIESIĄTY PIĄTY (TEATR LALKI I AKTORA W WAŁBRZYCHU); spektakl dla widzów od 13 lat, duża scena, 45 min.
 
14 czerwca (czwartek)
 
– 9:00 PAN LAMPA (OLSZTYŃSKI TEATR LALEK), spektakl dla widzów od 5 lat, duża scena, 70 min.
 
– 12:00 ZABAWY SPOD TRZEPAKA – TEATRALNA GRA MIEJSKA, początek: rzeszowski rynek, konieczna rezerwacja miejsc 
 
-17:00 ILE ŻAB WAŻY KSIĘŻYC; czytanie lektury Maliny Prześlugi, dla dzieci od 5 lat, wstęp wolny
 
– 20:00 BARON MÜNCHHAUSEN (TEATR ANIMACJI, Poznań), spektakl dla młodzieży i dorosłych, duża scena, 80 min.
 
15 czerwca (piątek)
 
– 10:00 KRAWIEC NITECZKA  (TEATR LALKA, Warszawa); spektakl dla widzów od 4 lat, duża scena, 65 min.
 
– 17:00 WNUCZKA SŁOŃCA; czytanie sztuki Katarzyny Matwiejczuk , dla dzieci od 5 lat, wstęp wolny
 
– 20:00 BIOGRAFIA (KARLSSON HAUS, Petersburg, Rosja); spektakl dla widzów od 15 lat, duża scena, 80 min., z napisami w języku polskim
 
16 czerwca (sobota)
 
– 12:00 DWIE WYSPY (TEATR LALKI I AKTORA „KUBUŚ”, Kielce); spektakl dla widzów od 4 lat, duża scena, 50 min.
 
– 16:30 CYRK TARABUMBA (TEATR KLINIKA LALEK); familijny spektakl plenerowy,  rzeszowski rynek, 90 min., wstęp wolny
 
-18.00 SOLO (COMPAGNIA WALTER BROGGINI,  Albizzate, Włochy),
spektakl dla młodzieży i dorosłych, scena Kacperek, 60 min., spektakl bez słów
 
17 czerwca (niedziela)
 
– 13:30 W KOLE (TEATR BAJ, Warszawa), spektakl plenerowy dla dzieci od 5 lat, Ogrody Bernardyńskie, 60 min., wstęp wolny
 
– 16:30 KARMELEK (BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK); spektakl dla najmłodszych, scena Kacperek, 40 min.
 
– 18:00 ZIELONA GĘŚ (TEATR BANIALUKA, Bielsko-Biała); spektakl dla młodzieży i dorosłych, duża scena, 105 min.
 
– 20:00 BESTIARIUSZ SŁOWIAŃSKI (AT W WARSZAWIE WYDZIAŁ SZTUKI LALKARSKIEJ W BIAŁYMSTOKU); scena Kacperek, 30 min., wstęp wolny, konieczna rezerwacja miejsc
 
– 20:30 OGŁOSZENIE WERDYKTU – wręczenie nagród.
 
redakcja@rzeszow-news.pl
Reklama