Jeszcze w tym roku w podrzeszowskiej Jasionce rozpocznie się budowa multimodalnego terminalu cargo. To kolejny krok do uruchomienia połączeń cargo z Rzeszowa do Miami.

Za budowę terminala towarowego odpowiada Waimea Holding, który specjalizuje się w budowie kompleksów logistycznych. W Jasionce, w sąsiedztwie lotniska, powstanie Waimea Cargo Terminal. Obiekt będzie najnowocześniejszą jednostką operacyjną na Podkarpaciu i ma zapewnić kompleksową obsługę frachtu lotniczego.

Waimea Cargo Terminal Rzeszów-Jasionka będzie miał prawie 5,5 tys. m kw. powierzchni. Powstanie na niespełna 2-hektarowej działce. Terminal będzie położony przy drodze dojazdowej do lotniska w Jasionce.

Droga wojewódzka nr 869 (Jasionka-Rudna Mała) do końca br. ma zostać rozbudowana tak, że będzie biegła równolegle do autostrady A4 i połączy węzeł Rzeszów Zachód i węzeł Jasionka. To umożliwi łatwiejszy dojazd z A4 i S19 do lotniska.

Chłodnie i mroźnie

Multimodalny obiekt Waimea Cargo Terminal będzie spełniał wszystkie wymagania niezbędne do organizacji przeładunku. Terminal będzie obsługiwał wszystkie rodzaje towarów, w tym także przesyłki niebezpieczne, wartościowe, łatwopsująco oraz o nietypowych gabarytach.

Magazyn cargo wyposażony zostanie w nowoczesny sprzęt, w tym urządzenie rentgenowskie do kontroli bezpieczeństwa przesyłek. Na terenie obiektu będzie obsługa przesyłek lotniczych, ale w przyszłości zajmie się także przeładunkiem na transport kolejowy,

– Obiekt będzie posiadał także chłodnie i mroźnie, specjalne wyposażone magazyny przeznaczone do przechowywania produktów spożywczych. W budynku będą funkcjonowały także wysokiej klasy klimatyzowane pomieszczenia biurowe dla potrzeb spedytorów, agencji celnych i urzędów celnych – poinformował Łukasz Sikora, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Jasionce.

Na przełomie roku 2015 i 2016 ma się rozpocząć budowa terminala, który będzie kosztował ok. 25 mln zł. – Ta kwota może ulec podwyższeniu w zależności od wyposażenia. Będzie to bardzo nowoczesny terminal cargo, jeden z najnowocześniejszych w Europie – mówi Andrzej Rosiński, prezes Waimea Holding.

Przed Europą nie musimy się wstydzić

Przepustowość terminalu wyniesie od 15 tys. do 20 tys. ton rocznie. Ma zacząć funkcjonować w trzecim kwartale 2016 r. – To będzie jeden z najnowocześniejszych w Europie terminali cargo – dodaje Rosiński.

Warunki pod zabudowę inwestycji zostały wydane. – Już następuje podział działki. Mamy podpisaną wstępną umowę sprzedaży gruntu. Kończymy przygotowanie projektu. Sama budowa – wbrew pozorom – trwa krótko. Najdłużej  zdobycie dokumentów – mówi Zbigniew Halat, wiceprezes spółki lotniskowej Rzeszów-Jasionka.

Lotnisko w Jasionce z roku na rok zwiększa liczbę odprawianych ładunków cargo. W tym roku, w ciągu ośmiu miesięcy, odprawionych zostało ponad 2,8 tys. ton towarów – o ponad 100 procent więcej niż w całym 2014 r.

–  Jesteśmy zobowiązani wspierać, rozwijać infrastrukturę wokół lotniska, które jest jednym z lepszych albo najlepszym lotniskiem – podkreśla Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki.

Jedyne w Polsce takie centrum

Budowa terminala cargo w Jasionce to nie jedyna inwestycja Waimea Holding na Podkarpaciu. Spółka w sierpniu rozpoczęła także budowę pierwszej hali w ramach projektu Waimea Logistic Park Korczowa. Powstaje on w miejscowości Młyny – 3 km od polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Korczowej.

To będzie pierwsze w Polsce centrum obsługi kierowców TIR-ów wraz budynkami magazynowo-produkcyjnymi i biurowo-socjalnymi.

Trzy budynki o łącznej powierzchni 50 tys. m kw. z placami manewrowymi i parkingami zajmą 12-hektarową działkę. Wszystkie budynki będą wyposażone w nowoczesne rozwiązania techniczne. Zapewnią warunki do wysokiego składowania oraz magazynowania produktów spożywczych w temperaturach od 6 do -25 stopni C.

Docelowo na terenie parku będą funkcjonowały agencje celne i spedycyjne, punkty odprawy celnej oraz kantor wymiany walut. W pierwszym etapie inwestycji powstanie nowoczesny terminal przeładunkowy wraz z centrum obsługi kierowców TIR.

2 tys. miejsc pracy

Na terenie Waimea Logistic Park Korczowa będzie obszerny plac manewrowy, monitorowany parking dla samochodów ciężarowych, miejsca postojowe dla samochodów osobowych, zaplecze socjalne dla kierowców wraz z kantyną. Planowany jest serwis i pomoc techniczna dla ciężarówek.

Pierwsza hala o powierzchni ponad 7 tys. m kw. ma być otwarta w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pierwszy etap inwestycji ma kosztować 26 mln zł, całość 110 mln zł. Pracę na terenie obiektu docelowo można znaleźć nawet 2 tys. osób.

Przez granicę w Korczowej codziennie przejeżdża ponad 450 ciężarówek.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama