Ogród, w którym bardziej świadomie można odbierać zapachy, smaki, kolory i odgłosy natury, powstał w Rzeszowie na osiedlu Baranówka przy Zespole Szkół im. UNICEF.
Ogród polisensoryczny, bo taka jest jego fachowa nazwa, znajduje się przy ul. Ofiar Katynia. Na całym świecie takie obiekty, przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, rozwijają się od początku XX wieku. W Polsce powstają dopiero od kilku lat.
– To miejsce, w którym można lepiej i dogłębniej poznać świat przyrody. Dzięki tak zagospodarowanej przestrzeni uczymy się bardziej świadomie odbierać zapachy, smaki, kolory i odgłosy natury – wyjaśnia Magdalena Machno, opiekunka ogrodu z Zespołu Szkół im. UNICEF, do którego chodzi około 500 dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności.
W ogrodzie polisensorycznym zostały posadzone rośliny oddziałujące na wszystkie zmysły poznawcze człowieka. Wprowadzono podziały tematyczne wnętrz. Każdy zakątek służyć będzie innemu doświadczeniu i pobudzaniu innych zmysłów. W ogrodzie kolorów rosną rośliny kolorowe, rozmieszczone tak, by maksymalnie stymulować zmysł wzroku. To perukowce, tawuły, hortensje, klematisy.
W tym zakątku są terapeutyczne kolorowe szybki, przez które dzieci mogą spoglądać na świat. Jest też megafon, służący do zbierania dźwięków z otoczenia lub rozpraszania dźwięków nadawanych przez dzieci.
W ogrodzie zapachowo-dotykowym roślinność jest skomponowana z gatunków o liściach zróżnicowanych fakturowo. Zioła są posadzone na podwyższeniach. W tym rejonie powstała ścieżka bosych stóp, wykonana z naturalnych tworzyw – drobnych kamyków, żwiru i szyszek.
Kolejnym elementem ogrodu polisensorycznego jest ogród skalny. Zagospodarowany w przewadze roślinnością iglastą oraz krzewinkami i bylinami o charakterze leśno-okrywowym. Rośliny pojawią się pośród kompozycji z nieregularnych brył kamiennych.
W „Ogrodzie mojej babci” dzieci mają mieć skojarzenia z domem rodzinnym. Tu można odpocząć, dotknąć lub obserwować w rozwoju warzywa i krzewinki owocowe. Uzupełnieniem całości są typowe ogródkowe kwiaty. Dodatkowe w ogrodzie zaplanowano miejsce sprzyjające zagnieżdżaniu ptaków.
– Dzieci niepełnosprawne intelektualnie mają problem z przepływem bodźców oraz odbiorem ich ze świata zewnętrznego. Stymulacja polisensoryczna w naturalnym środowisku daję szansę rozwoju oraz stymulacji zaburzonych zmysłów. Ponadto to dodatkowa szansa na wypoczynek, relaksację, działania ekologiczne oraz hortikuloterapię – czynną pracę dzieci w ogrodzie – tłumaczy Magdalena Machno.
Ogród polisensoryczny został oparty na koncepcji terapii Sali Doświadczania Świata, która powstała w Zespole Szkół im. UNICEF w 2012 roku przy wsparciu wrocławskiej Fundacji Rosa. – Pozytywne skutki przeprowadzonej terapii zaowocowały planem rozszerzenia terapii wielozmysłowej i wyjście poza mury budynku szkoły – do środowiska naturalnego, które jest bardziej bliskie dzieciom niepełnosprawnym – dodaje opiekunka ogrodu.
Jego budowa kosztowała ponad 60 tys. zł. Pomogli Fundacja Rosa z Wrocławia, Gaz System, Forbet, Inżynieria-Rzeszów, KIM Group z Krakowa. Do powstania ogrodu przyczynił się tez Urząd Miasta w Rzeszowie, który wspiera rozwój szkoły specjalnej.
Ogród polisensoryczny jest ogólnodostępny. Można go zwiedzać przez cały tydzień. Przy większych grupach szkoła prosi o wcześniejsze zgłoszenie.
redakcja@rzeszow-news.pl