„Wisłokostrada” dużo droższa. Miasto ogłasza przetarg na wykonawcę

Ruszył w końcu przetarg na budowę rzeszowskiej „Wisłokostrady”. Droga za ponad 200 mln zł ma połączyć aleję Rejtana z ulicą Ciepłowniczą.

 

Wizualizacje: materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

„Wisłokostrada” ma połączyć osiedle Nowe Miasto z północną częścią Rzeszowa, bez konieczności przebijania się przez al. Piłsudskiego. Ma też odciążyć z ruchu centrum miasta i rondo Pobitno oraz ułatwić komunikację z S19 i autostradą A4.

Budowa 2-kilometrowej „Wisłokostrady” od lat wzbudzała sporo emocji, m.in. na sesjach rady miasta. – Dyskutowaliśmy o tym którędy ma przebiegać, jak ma wyglądać, jakie funkcje spełniać i skąd wziąć na nią pieniądze – mówi Konrad Fiołek, prezydent Rzeszowa.

Poszukiwanie pieniędzy

Miasto szukało dofinansowania inwestycji w rządowych i unijnych programach. W maju 2022 roku otrzymało 65 mln zł z „Polskiego Ładu”, w lutym br. kolejne 30 mln zł. Pieniędzy unijnych nie udało się zdobyć.

Budowa „Wisłokostrady” będzie znacznie droższa niż początkowo zakładano. Kilka lat temu mówiło się, że inwestycja pochłonie 100 mln zł, potem ta kwota wzrosła do 173 mln zł, a dzisiaj mówi się o 223 mln zł. 

Brakujące pieniądze miasto ma zabezpieczyć w swoim budżecie, będzie też szukało kolejnych źródeł.

W końcu, w piątek (3 marca) miasto ogłosiło przetarg na budowę „Wisłokostrady”. Został on również ogłoszony w biuletynie informacji publicznej Unii Europejskiej. Pod uwagę będą brane dwa kryteria – jakość i cena. Cena będzie stanowić 60 proc. oferty.

Miasto liczy, że „Wisłokostrada” będzie miała 7-letnią gwarancję. Firmy mogą swoje oferty składać do 31 marca, wykonawcę poznamy do czterech miesięcy. „Wisłokostrada” ma powstać w ciągu 32 miesięcy, kierowcy mają nią jeździć od 2026 roku.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - InstagramObserwuj nas na Instagramie!

Podzielone na etapy

Pierwszy etap inwestycji to dobudowa i poszerzenie drogi na długości ok. 700 m od ul. Dworaka do Lwowskiej – przedłużenie do targowiska.

Drugi to budowa dwóch jezdni do skrzyżowania ul. Siemieńskiego z ul. Ciepłowniczą – ok. 909 m i kolejny – rozbudowa na długości ponad 630 m ul. Ciepłowniczej i ul. gen. Maczka.

Wzdłuż „Wisłokostrady” powstanie ponad 3 km chodników i ścieżek rowerowych, sześć nowych zatok autobusowych, 13 przejść dla pieszych, przebudowane zostaną zjazdy. Zaplanowano 102 lampy i zabezpieczenie osuwisk w rejonie Kopca Konfederatów Barskich.

Na skrzyżowaniu nowej drogi z ul. Ciepłowniczą powstanie nowe rondo, a skrzyżowanie na ul. Siemieńskiego będzie rozbudowane i zyska nową sygnalizację.

Wybudowany zostanie też most na rzece Młynówka (ok. 18,8 m) oraz licząca 271 m długości estakada nad linia kolejową Kraków-Medyka. Ma to być jeden z najdłuższych obiektów inżynieryjnych w Rzeszowie.

– Ta inwestycja to także budowa nowego, szerszego mostu Załęskiego – zapowiada Andrzej Maciejko, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.  

Miasto liczy na to, że na trasie „Wisłokostrady” będą nowe inwestycje, np. biurowe, czy usługowe, które stworzą nowe miejsca pracy.

(saba)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama