Zdjęcie: Mosty Katowice

Rodząca się w bólach „Wisłokostrada” w końcu będzie budowana. Od najbliższego poniedziałku (11 września) teren budowy przejmuje wykonawca drogi.

A jest nim konsorcjum firm Antex II i Wysowa Mosty, z którym w czwartek (7 września) miasto Rzeszów podpisało umowę. „Wisłokostrada” (ma połączyć osiedle Nowe Miasto z północną częścią Rzeszowa) będzie kosztowała ponad 169 mln zł. 

To kwota znacznie wyższa niż pierwotnie przewidywano (100 mln zł), ale też nie najwyższa – czarny scenariusz zakładał, że na budowę drogi miasto będzie musiało wydać nawet 223 mln zł. Ogłoszony w marcu przetarg rozstrzygnięto dopiero w lipcu.

Miasto wielokrotnie wydłużało termin składania ofert, bo potencjalni wykonawcy zasypywali urzędników setkami pytań o warunki przetargu. Ratusz szedł im rękę, bo miasto chciało mieć jak najszerszy wachlarz ofert. Opłaciło się, ofert było 13

Pod koniec lipca zapadła decyzja, że „Wisłokostradę” wybudują Antex II z Lubyczy Królewskiej i Wysowa Mosty ze Stanisławowa Pierwszego, teraz z firmami podpisano stosowną umowę, która pozwala im na rozpoczęcie prac. 

Zdjęcie: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa. Umowę podpisali Podpisali ją przedstawiciele firm Antex II i Wysowa Mosty oraz Andrzej Maciejko, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie

– W poniedziałek przekażemy wykonawcy teren – zapowiedział 7 września Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. Twierdzi, że na inwestycję mieszkańcy czekają od kilkunastu lat. – Ale udało się nam wszystko dopiąć. To historyczny moment – mówi Fijołek. 

„Wisłokostrada” ma nie tylko połączyć miasto z północną częścią Rzeszowa, by nie przebijać z ruchliwą al. Piłsudskiego, ale też odciążyć wiecznie zakorkowane rondo Pobitno oraz ułatwić dojazd do S19 i autostrady A4. „Wisłokostrada” połączy al. Rejtana z ul. Maczka. 

Ponad 2 km nowych dróg  

W sumie wybudowane zostaną drogi o łącznej długości ponad 2 kilometrów. Ponadto chodniki z obu stron i ścieżki rowerowe o łącznej długości ok. 3 286 m. Częścią inwestycji będzie m.in. np. dwujezdniowa estakada (271 m) nad linią kolejową Kraków – Medyka .

Pierwszy etap inwestycji to dobudowa i poszerzenie drogi na długości ok. 700 m od ul. Dworaka do Lwowskiej – przedłużenie do targowiska. Drugi to budowa dwóch jezdni do skrzyżowania ul. Siemieńskiego z ul. Ciepłowniczą – ok. 909 m.

Kolejny etap to rozbudowa na długości ponad 630 m ulic Ciepłowniczej i Maczka. Wzdłuż „Wisłokostrady” powstanie 6 zatok autobusowych, 13 przejść dla pieszych, przebudowane zostaną zjazdy, zabezpieczone będą osuwiska w rejonie Kopca Konfederatów Barskich.

Na skrzyżowaniu nowej drogi z ul. Ciepłowniczą powstanie nowe rondo, a skrzyżowanie na ul. Siemieńskiego będzie rozbudowane i zyska nową sygnalizację. Wybudowany zostanie też most na rzece Młynówka (ok. 18,8 m).

Inwestycję w części sfinansuje budżet państwa. W maju 2022 roku miasto otrzymało 65 mln zł z „Polskiego Ładu”w lutym br. kolejne 30 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – 30 mln zł. „Wisłokostrada” ma powstać w 32 miesiące, czyli do 2026 roku. 

Liczby „Wisłokostrady”: 

– budowę dróg od al. Rejtana (skrzyżowanie z Lwowską) do skrzyżowania ul. gen. Maczka i ul. Siemieńskiego o łącznej długości 2 040 m w tym:

* budowę drugiej jezdni: od al. Rejtana do targowiska o długości ok. 500 m,

* budowę dwóch jezdni: od targowiska do skrzyżowania z ul. Ciepłowniczej (909 m),

* rozbudowę ulicy Ciepłowniczej i Maczka (631 m),

* budowę chodników i ścieżek rowerowych o łącznej długości 3 286 m,

* budowę skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą (skrzyżowanie typu rondo) o średnicy ok. 75 m,

* budowę sześciu zatok autobusowych,

* budowę oraz przebudowę dróg wewnętrznych do obsługi przyległego terenu- ul. Chłędowskiego na odcinku 130 m,

* budowę mostu na rzece Młynówka (ok. 18,8 m),

* budowę mostu na rzece Wisłok (ok. 81 m),

* budowę estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka: jezdnia lewa o długości 374 m, jezdnia prawa o długości 271 m,

* budowę oświetlenia ulicznego: 102 słupy, 122 opraw LED,

* rozbiórkę 11 obiektów kubaturowych,

* zabezpieczenie osuwiska w rejonie ul. Konfederatów Barskich i ul. Chłędowskiego – ściana oporowa długości 72 m, wysokości: 5,9-9,8 m, grubości: 0,4-1,2 m,

* umocnienie rzeki Wisłok narzutem kamiennym oraz koszami kamienno-siatkowymi na odcinku o długości 457,1 m,

* przebudowę sieci wodno-kanalizacyjnej, sieci gazowej, sieci C.O. (wraz z przebudową komory cieplnej), urządzeń energetycznych i teletechnicznych nadziemnych i podziemnych.

oprac. (ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama