Władze Podkarpacia, samorządowcy mówią jednym głosem: Budowa drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Barwinka to konieczność.

W tej chwili trwają negocjacje kontraktu terytorialnego, który określi, jakie inwestycje w nowej perspektywie unijnej finansowane będą z programów krajowych. Po pierwszej części rozmów dużą szansę na realizację mają kolejne odcinki drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do granicy państwa.

Zarząd województwa postulował wcześniej, aby podzielić inwestycję na 3 etapy: Rzeszów Południe (Kielanówka) – węzeł Babica, węzeł Babica – Krosno, Krosno – Barwinek. Pierwszy etap znalazł się na liście rezerwowej programu Budowy Dróg Krajowych, choć politycy Platformy Obywatelskiej twierdzą, że inwestycja jest już na liście podstawowej.

Władze Podkarpacia uważają, że podczas kolejnych negocjacji konieczny jest mocny i wspólny głos zainteresowanych samorządów. O przyszłości S19 marszałek Władysław Ortyl rozmawiał z dyrektorem rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oraz starostami, a także burmistrzami i wójtami gmin Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego.

Urząd marszałkowski twierdzi, że dyrektor GDDKiA Wiesław Kaczor dokładnie omówił aktualnie prowadzone inwestycje związane z S19, ale nie mówił nic o przyszłości

– Celem naszego województwa jest otwarcie południowej części Podkarpacia. Droga S19 nam to zapewni. Jest komplementarna z projektami realizowanymi m.in. w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Planujemy kilka przedsięwzięć na południu województwa m.in. centrum sportów zimowych czy te w ramach programu Błękitny San. Starania będą trudniejsze, jeśli nie będzie dojazdu do tej części regionu – tłumaczył marszałek Ortyl.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - InstagramObserwuj nas na Instagramie!

– Chcemy, żeby nasz głos był mocny i słyszalny. Rozpoczęcie budowy odcinka z Kielanówki do Babicy daje nadzieję i perspektywę, że ta droga w ogóle powstanie – dodał starosta rzeszowski Józef Jodłowski.

Marszałek podkreśla, że realizacja pierwszego etapu S19 odcinka Rzeszów – Kielanówka do Babicy stanowiłaby zakończenie południowej obwodnicy Rzeszowa w ciągu S19 i wyprowadzenie ruchu poza obszar miejski w kierunku m.in. Krosna, Jasła, Gorlic. Powyższy odcinek jednocześnie łączyłby się z autostradą A4.

W Babicy łączą się drogą krajowa nr 9 (Radom – Barwinek) z drogą wojewódzką 988 (Babica – Warzyce) przejmujące ruch z południowej części województwa podkarpackiego, aby dalej istniejącą DK19 prowadzić ruch do sieci TENT, czyli Transeuropejskiej Sieci Transportowej.

Na odcinku Rzeszów – Babica codziennie jeździ ponad 18 tys. pojazdów. Według prognoz, w roku 2035 ta liczba zwiększy się do ponad 30 tys. Bardzo duży ruch oraz skrzyżowania z sygnalizacją świetlną w Boguchwale i Rzeszowie (Zwięczyca), powodują, że kierowcy bardzo często stoją w korkach.

Wiesław Dronka, burmistrz Boguchwały, mówił, że istniejąca zabudowa miasta, przez które przebiega DK9, nie pozwala na jej rozbudowę.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama